Keek op de Week met coronavirus, RES en.....

• zondag 5 april 2020
  • Categorie: , , ,
  • Hoogte- en dieptepunten in Hollands Kroon in maart 2020
    4-4-2020

1. Coronavirus

De huidige situatie is niet te bevatten. Alles in heel Europa ligt bijna stil.
    Het kabinet en RIVM hebben eerst getracht om tot een 'gecontroleerde groeps-immuniteit' te komen. Scholen open houden omdat men dacht dat kinderen het virus niet overbrachten.
    De officiële lijn van 'groepsimmuniteit' is al na een paar weken veranderd onder grote druk in een zelfverklaarde 'intelligente lock down'. Thans zegt het RIVM over 'groepsimmuniteit' dat het ethisch onaanvaardbaar is. Zo makkelijk gaat dat bij het RIVM!
    Het belangrijkste van de huidige maatregelen, dat je minstens anderhalve meter afstand moet houden en ook nog gecontroleerd wordt door de handhavers, blijkt  niet te werken. De afstand moet minstens 6-8 meter zijn.
    Het kabinet heeft een 'intelligente lock down' ingevoerd. Het kabinet wilde niet toegeven aan de oppositie om een gehele 'lock down' in te stellen, zoals in vele omringende landen. In de huidige situatie zou je politiek aan de kant moeten zetten en het beste voor het land moeten willen. Nu blijven o.a. de grenzen en luchthaven gewoon open, zonder controles bij binnenkomst. Zo heeft de Duitse RIVM Nederland als risicogebied verklaard.
    Hoe is het mogelijk dat Nederland geen mondkapjes,  testers en beademingsapparaten genoeg heeft. De bewijzen dat mondkapjes bijdragen aan bescherming zijn er en steeds meer landen gaan ze verplicht stellen.
    De berichten over het aantal doden van het RIVM blijken niet te kloppen (zie hier).

En dan is er de vraag: zijn de maatregelen in verhouding met het aantal doden tijdens deze griep, gezien het aantal doden in vorige jaren tijdens griepperioden?

2. Ontwikkelingen in Hollands Kroon

a. Hollands Kroon telt tot heden 23 opgenomen Corona-patiënten.

b. Maatregelen Coronacrisis in HK o.a.:
        1. Hollands Kroon voert tijdelijke coronalogo
         2Blog van de burgemeester
        3.  387 zzp’ers en andere ondernemers vragen steun
        4. HKneemt maatregelen tegen verspreiding coronavirus
        5Noodopvang in Hollands Kroon

c. Er vinden voorlopig geen raadsvergaderingen plaats (zie hier).

d. De RES?

De VVD heeft  om uitstel van de RES gevraagd. Natuurlijk logisch zolang er geen normale communicatie met de burgers mogelijk is, kan dit niet doorgaan. De burger moet er bij betrokken worden.
    De gemeente Hollands Kroon heeft als bijna enige gemeente de RES in de raadsvergadering van oktober niet vastgesteld maar voor kennisgeving aangenomen. Te hopen is dat de raad 'realistisch' blijft over deze idiote plannen over het terugdringen van het CO2-gehalte in de lucht.

In het stuk 'Windenergie versus kernenergie' een uitgebreide uiteenzetting over aan de orde komende onderwerpen in de energie-transitie. Ook constateert ing. Ap Cloosterman o.a. dat 'het beleid van het door de burger gekozen parlement niet overeenstemt met de opvattingen van de kiezer'

Het Economisch Forum boven Amsterdam heeft in een brief d.d. 25-3-2020 aangegeven dat het anders moet.
    Ook het kabinet komt voorlopig niet met nieuwe plannen

e. Gebiedsplan Wieringermeer

Eindelijk ziet het college dat haar plannen voor de Wieringermeer totaal geen instemming krijgen van de bewoners van dit gebied. Ze gaat hier dan ook niet mee door.
    In de raadsvergadering van februari werd tevens middels een amendement van Senioren Hollands Kroon, VVD, Anders, LADA en OHK vastgesteld dat er geen zonneparken op agrarische grond mogen komen in Hollands Kroon. Het is toch ook te zot dat er de mogelijkheid zou zijn om op de allerbeste landbouwgrond van Nederland, zoals de Wieringermeer en Oostpolder hectares vol zonnepanelen worden gelegd (alleen mogelijk met subsidie natuurlijk).

Krantenartikelen over Hollands Kroon in maart 2020

31-3-2020 Woede om stikstofkoehandel

28-3-2020 Eén nieuwe coronapatiënt in de gemeente Hollands Kroon, in de andere Noordkop-gemeenten geen nieuwe gevallen

27-3-2020 Gemeenten Hollands Kroon en Schagen wachten op wetswijziging voordat de raadsleden gaan vergaderen via videobellen

26-3-2020 Samen helpt ziekenhuizen en richt Molenweid in als regionale corona-unit met acht bedden, mogelijkheid voor zestien opnames

26-3-2020 VVD wil uitstel over besluit RES

24-3-2020 Wethouder Theo Meskers: “Speciale bijstandsregeling voor ZZP'ers beschikbaar

23-3-2020 ’Arbeidsmigranten op Agriport Middenmeer ook in coronacrisis onmisbaar’

18-3-2020 Eerste persoon positief getest in Hollands Kroon, in totaal zeven coronapatiënten in de Noordkop

18-3-2020 Plan arbeidsmigranten in pand Schelphorst 63 in Wieringerwerf gaat niet door

17-3-2020 College wil niet verder met Gebiedsplan Wieringermeer

16-3-2020 LTO: geen draagvlak voor gebiedsplan

15-3-2020 Hollands Kroon neemt maatregelen tegen verspreiding coronavirus

7-3-2020 Geen arbeidsmigranten in De Harmonie

7-3-2020 Franklin Wijga weg uit driekoppige directie van Hollands Kroon, behoefte aan een ander type leider

6-3-2020 Hollands Kroon wil dit jaar 450 nieuwe bomen planten, evenveel als in 2019

4-3-2020 Initiatieven voor zonneparken op agrarische grond maken in Hollands Kroon geen kans.

4-3-2020 ’Waddenzee’ mag groeien met 1 ha

4-3-2020 Welke monumenten halen lijst gemeente Hollands Kroon? Raad en inwoners kiezen later

4-3-2020 Gemeenteraad Hollands Kroon akkoord met programma Duurzaamheid

3-3-2020 Datareus Microsoft steekt na de zomer snelweg A7 over

3-3-2020 Ruim 450 deelnemers aan enquête over gebiedsplan Wieringermeer

29-2-2020 ’Grote zorgen over ontbreken woningbouwlocaties in Hollands Kroon’

Redactie JAS

Bijvoorbeeld Duitsland heeft per hoofd van de bevolking veel meer IC bedden als Nedeland. Zou dat misschien bepalen hoeveel meer doden er in Nederland t.o.v. Duitsland te betreuren zijn?