Gemeenten Hollands Kroon en Schagen wachten op wetswijziging voordat de raadsleden gaan vergaderen via videobellen

• vrijdag 27 maart 2020
  • Categorie: , ,
  • ,,Hollands Kroon hoopt alles zo snel mogelijk op de rit te hebben’’, stelt Suzanne Bakker van raadscommunicatie. ,,De raad kan nog geen beslissingen nemen, daarvoor wachten we nieuws vanuit Den Haag af.’’ Ook de gemeente Schagen is nog in afwachting van een wetswijziging voordat er wordt besloten of de raadsvergaderingen digitaal verdergaan.

De gemeente Hollands Kroon timmerde voor het uitbreken van de coronacrisis al aan de digitale snelweg en plukt daar nu de vruchten van. ,,Vrijwel iedereen werkt thuis, enkele uitzonderingen daargelaten’’, zegt gemeentewoordvoerder Ben Bruin. ,,Alle vergaderingen binnen de gemeente - waaronder die van het college - worden via het computerprogramma Microsoft Teams gevoerd. Soms voldoet een telefoontje. Ik moet zeggen dat dit soms effectiever werkt dan gesprekken voeren ’in het echt’.’’

Niet stemmen

De gemeenteraad van Hollands Kroon - waarvan leden tot de risicogroep behoren - zou zonder de bijzondere omstandigheden afgelopen donderdag hebben vergaderd. Bakker: ,,Je kan wel beraadslagen, maar het stemmen mag nog niet digitaal. Dat moet nu nog fysiek gebeuren.’’ Het wachten is nu op een wetswijziging vanuit het kabinet in Den Haag waardoor er digitaal gestemd kan worden. ,,Er is een aantal zaken dat binnen afzienbare tijd afgehandeld moet worden. Er wordt nu gekeken om welke onderwerpen dat gaat.’’

De gemeente Schagen loopt tegen hetzelfde obstakel aan. De raadsvergadering van 31 maart is afgelast, maar de volgende op 12 mei gaat zeker door, meldt woordvoerster Jorien van Zoonen. De vraag is nog op welke manier. „Mocht de mogelijkheid om digitaal te stemmen er niet komen, zullen we een andere passende variant zoeken. Raadsvergaderingen waarbij de leden fysiek aanwezig zijn, mogen doorgaan mits de anderhalve meter afstand goed in acht wordt genomen.” De oordeelsvormende vergadering van 21 april gaat ook door. De raadsleden zullen fysiek bijeenkomen en videobeelden hiervan zijn openbaar voor de inwoners, al dan niet live.
    Afgelopen week heeft Bakker van Hollands Kroon de raadsleden een digitale rondleiding gegeven. ,,Hoe Microsoft Teams werkt. Dus ook hoe ze bestanden kunnen delen, hoe de chatfunctie werkt en hoe ze de agenda beheren. Voor de raad is deze werkwijze helemaal nieuw. Sommigen hebben nog wat hulp nodig en anderen snappen het meteen.’’

Fixi-app

Inwoners van de gemeente kunnen nog steeds bellen met Hollands Kroon (inmiddels weer via het vertrouwde nummer 088-3215000). Een melding maken kan onder andere via de Fixi-app. ,,We repareren dingen die kapot zijn. Onze medewerkers in de openbare ruimte gaan op pad.’’

Noordhollands dagblad