Timmermans opent aanval op Hollandse tulpenhandel met strengere milieuregels

• woensdag 12 april 2023
  • Categorie: , , , ,
  •  Eurocommissaris Frans Timmermans (Green Deal) heeft de aanval geopend op de traditionele Hollandse tulpenhandel.

MARIT NUBÉ 11-4-2023

Volgens hem gebruiken bollenboeren te veel chemische bestrijdingsmiddelen. Hij wil daarom het gebruik hiervan halveren voor 2030. Ook is Timmermans voor een algeheel verbod van pesticiden in kwetsbare gebieden vanwege de biodiversiteit.

In de tulpensector wordt er ontdaan gereageerd op de plannen van Timmermans. Zo maakt de voorzitter van de Koninklijke Algemeene Vereniging voor Bloembollencultuur, Jaap Bond, zich grote zorgen. "De gehele sector gebruikt al 90% minder gewasbeschermingsmiddelen dan vroeger," zegt hij bij De Telegraaf. "Maar de snelheid waarmee de Europese Commissie het wil, is niet eerlijk."

Bond stelt dat de Commissie van alles wil uitfaseren, maar ondertussen nauwelijks alternatieven beschikbaar stelt. Het duur namelijk jaren voordat nieuwe gewasbeschermingsmiddelen officieel worden goedgekeurd door de EU.

Dit kan volgens Bond grote gevolgen hebben: "Dan heb je straks geen gereedschap meer om aan ziektebestrijding te doen. Alsof je hoofdpijn hebt, maar geen aspirientje mag nemen."

Nekslag voor export
    Andere betrokkenen reageren bij De Telegraaf eveneens zeer kritisch op de nieuwe plannen van Timmermans. Zij stellen dat de tulpensector al veel doet om het gebruik van pesticiden terug te dringen, en dat de Europese Commissie veel te voortvarend is. Als de EU-plannen toch worden doorgezet, pakt dat niet goed uit voor de tulpensector.

Henk Westerhof van Royal Anthos, een handelsbond voor bloembollen, vreest dat er grote economische gevolgen zullen zijn. Nederland exporteert zijn tulpen voor 70 procent naar landen buiten de EU. Maar volgens hem zullen landen als China en de VS minder snel Hollandse  tulpen gaan kopen als Nederland niet kan garanderen dat de tulpen zonder plagen en ziekten zijn.

"Vergelijk het met corona, je kon ook niet naar China reizen als je positief testte," zegt hij bij De Telegraaf.

Verbod op benzine- en dieselauto's
    Het is niet de eerste keer dat Timmermans grootse maatregelen voorstelt in de naam van klimaat en milieu. Recent voerde de EU, op initiatief van Timmermans, al een algeheel verbod op nieuwe benzine- en dieselauto's in per 2035.

Toen het voorstel werd aangenomen, reageerde Timmermans door het dolle heen in het Europese Parlement. "Overgaan op elektrisch rijden is veruit de efficiëntste manier om de CO2-uitstoot naar nul te brengen," zei hij.

NieuwRechts

Timmermans, uiteraard een "trouwe" Nederlander zal niet rusten voordat hij heel Nederland naar de verdommenis heeft geholpen. Eerst de vissers, de middenstand, de boeren en nu de bollenboeren. Merkwaardig toch dat bij zoveel bedrijfstakken die de wacht worden aangezegd door dat minne PvdA mannetje, er nu nog zoveel vraag naar personeel is. Dat kan nooit kloppen.