Emoties lopen hoog op bij debat Hollands Kroon: "Hypocrieter nog niet meegemaakt"

• zondag 13 maart 2022
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon
    -  Acht politieke partijen in Hollands Kroon, waarvan één samenvoeging, hopen op zoveel mogelijk stemmen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Door Carina Gutker 11-3-2022

Daarom gingen zij gisteravond de strijd met elkaar aan tijdens het verkiezingsdebat van Regio Noordkop en NH Nieuws. Datacenters kwamen uiteraard aan bod, maar ook thema's als woningbouw en verduurzaming werden besproken. De emoties liepen daarbij soms hoog op.

Met hét heetste hangijzer van de gemeente, de datacenters, werd het debat gelijk afgetrapt. Moet de gemeente Hollands Kroon meewerken aan verdere uitbreiding van de datacenters of is het nu genoeg? De meningen liepen daarover uiteen. Waar partijen als GroenLinks en LADA/Anders vonden dat verdere uitbreiding beslist niet bespreekbaar is, stonden onder meer de VVD en het CDA er genuanceerder in.

Afmaken

"We moeten netjes afmaken waar we mee bezig waren, respect tonen richting de initiatiefnemers en de ondernemers, en dan kijken we weer verder", vond Willem Groot van de VVD. "Je bent een betrouwbare overheid als je doet wat je zegt en zegt wat je doet", vulde Maarten Versluis van D66 daarop aan. "Natuurlijk is er altijd ruimte om besluiten terug te draaien, maar daar zien wij nu geen reden toe."

Lilian Peters van GroenLinks haakte daarop in door te zeggen dat 'we pas onbetrouwbaar bestuur zijn als we er toch weer vijf doordrukken'. "Er mag er niet een meer bij."

Waar ook verdeeldheid over was, was of landbouwgrond moest worden opgeofferd voor woningbouw. "Dat wat nodig is, moet je gebruiken. Woningbouw is prioriteit nummer één", vond Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon. "Iedere mogelijkheid om te bouwen, moet je aangrijpen." Hoewel hij wel de noodzaak zag van meer woningen bouwen, vond Jan-Willem van der Klugt van het CDA ook dat je voorzichtig moest zijn met het opgeven van landbouwgrond. "Het zou een uitwijkmogelijkheid kunnen zijn, maar primair niet."

Eenheid

Dit jaar bestaat de gemeente Hollands Kroon tien jaar. Een jubileum, waar de gemeente graag bij stilstaat, maar volgens inspreker Theo Moras uit Zijdewind is er geen reden voor een feestje. Van een eenheid is volgens hem nog altijd geen sprake. "Begrijpen ze hier nog steeds niet dat mensen uit Niedorp zich hebben verzet tegen de door hen ongewenste fusie? Ik had liever met Schagen gefuseerd. Als ik een harde schreeuw geef, horen ze me zowat daar."

Onafhankelijk Hollands Kroon heeft dit thema naar eigen zeggen als enige in zijn verkiezingsprogramma staan. "Na tien jaar hadden we wel wat stappen verder moeten zijn", zei Alexander Bügel. "Ook na langere tijd zal het gevoel van meneer Moras niet zijn veranderd, maar ik denk wel dat je er als bestuur iets mee moet. Ga de dorpen in, ga op sportief gebied iets samendoen, zorg dat ze gaan samenwerken om tot elkaar te komen."

"Mensen zien zichzelf toch vooral als inwoner van een dorp en niet van een gemeente"

JAN-WILLEM VAN DER KLUGT (CDA)

Daar sloot Sylvia Buczynski van de PvdA zich bij aan. "Problematisch? Op zich niet. Maar als mensen hier niet vandaan komen en niet weten wat de problematiek is, dan denkt de bewoner gauw: 'ze weten niet eens wat hier speelt'. Daar moeten we meer op acteren."

Van der Klugt (CDA) zag het iets genuanceerder: "We hebben goede stappen gezet, en bovendien zien inwoners zichzelf toch vooral als inwoner van een dorp, en niet van een gemeente. Dat had je ook al voor de gemeentelijke herindeling."

Milieu-vraagstuk

Ook in Hollands Kroon is het milieu-vraagstuk een onderwerp wat veel discussie oproept. In de Wieringermeer staat een groot windpark en de meeste partijen zijn het er over eens dat er niet meer windturbines bij moeten komen. Maar moeten er dan wel zonneparken komen? Daar is nog niet iedereen over uit. "Hollands Kroon heeft zijn steentje wel bijgedragen", zei Willem Groot (VVD). "Op dit moment moeten we pas op de plaats maken. Kleine windmolens die op het eigen bedrijf kunnen is wat anders, maar grote windturbines zeker niet."

Henk van Gameren van LADA/Anders vond dat ook geen optie. "Vaak kom je dan in een project van opschaling. Voor je het weet, heb je dan toch een grote windturbine in de buurt. Zonnepanelen komen wat mij betreft het liefst op de plekken waar ze ook worden gebruikt, zoals op bedrijven en in de wijken. Er moeten geen zonneparken komen."

"Suggestief? Alsof uw opmerking niet suggestief was!"

LILIAN PETERS (GROENLINKS)

Bij de laatste stelling over of er wel of geen park moet komen aan de Cultuurweg, volgens sommigen ter compensatie van de bouw van meer datacenters, liepen de emoties nog hoog op. De enige voorstander van dat plan was Senioren Hollands Kroon, die ook met het voorstel kwam. Ook GroenLinks, vaak voorstander van initiatieven voor meer natuur, was tegen. "Een bos niet relevant? Hypocrieter heb ik het niet meegemaakt", vond Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon.

Lilian Peters van GroenLinks vond het wel 'heel toevallig' dat het park - tussen Middenmeer en het industriegebied in, precies naast het toekomstige datacenter op Deelgebied B1 komt. Pankras noemde dat een 'suggestieve opmerking'. Peters: "Suggestief? Alsof uw opmerking niet suggestief was!"

NH NIEUWS

Dekker zei

We kregen dit weekend wat reclame folders in de bus van o.a VVd en CDA.
    Eigenlijk was het om je dood te lachen om zoveel stupiditeit die uit de programma punten sprak. De programma punten van deze partijen zijn precies de punten die VVD, CDA, D'66 en CU de laatste jaren tot op het bot hebben uitgekleed. Deze partijen gaan er kennelijk van uit dat het merendeel van de inwoners randdebielen zijn en in hun mooie praatjes trappen. Een reden te meer om niet op deze leugenaars te stemmen komende verkiezingen.