Algemene Rekenkamer fileert coronabeleid overheid: 'Te weinig gedaan tegen belangenverstrengeling'

• woensdag 10 april 2024
  • De Rekenkamer analyseerde hoe de overheid de eerste coronavaccins in 2020 en 2021 inkocht.

10-4-2024

Het ministerie van Volksgezondheid heeft volgens de Algemene Rekenkamer aan het begin van de coronapandemie te weinig gedaan om belangenverstrengeling te voorkomen bij de aankoop van vaccins. Dit blijkt uit onderzoek naar de aanschaf van de eerste vaccins.

De Rekenkamer analyseerde hoe de overheid de eerste coronavaccins in 2020 en 2021 inkocht. Voormalig DSM-topman Feike Sijbesma werd in maart 2020 aangesteld als speciaal gezant corona. Hij kreeg de taak om contact op te nemen met bedrijven die de overheid konden assisteren bij de bestrijding van de coronacrisis, waaronder fabrikanten van coronatests en farmaceutische bedrijven die aan vaccins werkten.

Oorspronkelijk zou Sijbesma zich alleen bezighouden met coronatests. Toen hij dit zag, stuurde hij een e-mail naar het ministerie met de boodschap: "dan liever niets".

Enkele maanden nadat Sijbesma aantrad als coronagezant, kwam aan het licht dat zijn broer een hoge functie bekleedde bij vaccinontwikkelaar AstraZeneca. De Rekenkamer meldt in het onderzoeksrapport dat het ministerie bij de aanstelling van Sijbesma geen gesprek met hem heeft gevoerd over mogelijke belangenconflicten.

NieuwRechts

Sijbesma is een corrupte WEF klootzak en een Rutte pijper. Die krijgt straks een ereplek bij de tribunalen.

De banken in Zwitserland doen goede zaken met het corrupte geld van de Nederlands Regering. Heeft Siewert zijn miljoenen al terug betaald?