’Gouden moment voor windmolenreferendum'

• dinsdag 22 juni 2021
  • Categorie: , , ,
  • HAARLEM - Voor vijf uur dinsdagmiddag deponeert Noord-Holland Referendum vijfhonderd handtekeningen op het Provinciehuis.

Peter Schat 22-6-2021

Stap één om tot een referendum te komen over de Regionale Energiestrategie (RES).

Vanmiddag 500 handtekeningen deponeren

stap 1

Stap twee en drie behelzen het vergaren van 45.000 handtekeningen - digitaal via nhref.nl of op papier - van kiesgerechtigde Noord-Hollanders. Zijn die binnen, dan wordt het eerste provinciale referendum een feit. In Noord-Holland is het sinds 1995 al mogelijk een volksraadpleging te houden. Nog nooit is geprobeerd de hobbels, bestaande uit fikse aantallen te verzamelen handtekeningen, te nemen.

Noord-Holland is, evenals Utrecht, een van de weinige provincies waar een referendum kan. Zuid-Holland en Flevoland bijvoorbeeld, kennen het instrument niet. Noord-Holland Referendum is tegen het ’volbouwen’ van de provincie met windturbines, zonneparken en biomassacentrales, waardoor niet alleen woningen ,,de komende jaren minder waard worden, maar ook uitzicht, levensgeluk en plezier worden aangetast’’.

Nemo van Hout, een 19-jarige gymnasiumleerling uit Hoorn, is een van de bestuursleden van de stichting Noord-Holland Referendum. Hij heeft er vertrouwen in dat de vijfhonderd handtekeningen dinsdagmiddag worden ingeleverd. ,,Dit is een gouden moment om dit instrument te gaan gebruiken’’, zegt hij verwijzend naar het groeiende verzet onder de bevolking tegen met name de windmolenplannen in de Regionale Energiestrategieën.

Van Hout en zijn medebestuurders willen dat burgers zelf kunnen beslissen of ze zonnepanelen op het dak willen, kernenergie wordt onderzocht en gas niet wordt uitgesloten van de ’energiemix’. De mix in de RES, namelijk binnen tien jaar een aanzienlijk deel van de energiebehoefte putten uit hernieuwbare bronnen zon en wind, vinden zij ’te zeer beperkt’.

De vraagstelling wordt, als het referendum er komt, door Provinciale Staten geformuleerd en een referendumcommissie bestaande uit Statenleden ziet toe op de uitvoering. Het betreft een raadgevend referendum, de Staten kunnen in hun besluitvorming de ’stem van het volk’ ook naast zich neerleggen.

Ook RES-tegenstanders in Friesland willen een referendum. Om dat überhaupt mogelijk te maken, verzamelt men daar handtekeningen voor een burgerinitiatief.

Noordhollands Dagblad