Huisarts Van Heusden raakt vertrouwen van patiënten kwijt

• dinsdag 16 juli 2019
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA
    Met de gedwongen sluiting van de praktijkruimte in Anna Paulowna verliest huisarts Arstrid van Heusden veel patiënten.

Ed Dekker en Winnie van Galen 16-7-2019

Duizenden van hen hebben zich inmiddels ingeschreven bij de nieuwe praktijk die de Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN) komende maandag opent.
    Veel patiënten hebben hun vertrouwen in Van Heusden verloren, zo leert een rondgang in beide dorpen. ,,Het gaat allemaal heel vreemd,’’ zegt Sonja Brasser (53) uit Anna Paulowna. ,,Afgelopen vrijdag werd bekend dat Van Heusden de praktijkruimte in Anna Paulowna voor donderdag moet verlaten, wegens huurachterstand. Anders gaat de gemeente ontruimen. Zij heeft daar niets over verteld op de twee voorlichtingsavonden van haar in Breezand en Anna Paulowna.”
    Dat is zeker niet het enige, geven Brasser en anderen aan. ,,Het begon al met de overname ruim een jaar geleden van de praktijk van dokter Arwert. In de wachtkamer moest je lezen dat je een nieuwe huisarts had”, vertelt Brasser. Sonja de Bruin uit Wieringerwaard heeft zich digitaal aangemeld als patiënt bij de nieuwe praktijk, net als vele anderen. Zekerheid hebben zij nog niet. ,,Of je definitief wordt ingeschreven, blijkt pas vanaf begin volgende week. Vanaf 22 juli moet je er eerst langs met je zorgpas en ID.”
    Arjan Albers (51) uit Oudesluis heeft de sluiting van de praktijkruimte in gebouw De Ontmoeting niet afgewacht. Hij is kortgeleden overgestapt naar een huisarts in ’t Zand. ,,Dat kon omdat wij aan de Korte Ruigeweg redelijk dichtbij wonen. Tien jaar geleden zijn wij verhuisd vanuit Anna Paulowna. Onze huisarts daar hielden wij aan. Gelukkig konden wij in ’t Zand terecht.”

Patiëntgegevens

Albers vertelde eergistermorgen ’al twee weken in de weer’ te zijn om de patiëntgegevens van zijn gezin overgeheveld te krijgen. ,,Dat moet Van Heusden doen. Maar het duurt maar en duurt maar. Ik snap ook waarom, maar het deugt niet. Voor elke patiënt krijgt de dokter 17,50 euro per kwartaal (dit bedrag is per patiënt verschillend en hangt af van leeftijd en woonplek red.) van de zorgverzekeraar, ongeacht of je op spreekuur komt of niet. Met 9.500 patiënten tikt dat lekker aan.”
    Telefonische afspraken konden volgens Sonja de Bruin bij de praktijk van Van Heusden ’de afgelopen zeven weken niet worden gemaakt’. ,,Steeds kreeg je op een bandje te horen: ’Wegens extreme drukte’. Van Heusden werkt al een tijdje niet meer omdat zij overspannen is. En dan nu de sluiting in Anna Paulowna en het ontbreken van een regulier spreekuur. Dat is alleen gecommuniceerd via sociale media, websites en krant. Veel oudere patiënten hebben dat gemist. Bij hen is de onrust het grootst.”
    Martin Teeuwen, een chronisch zieke man uit Breezand, heeft na een nacht nadenken besloten zich bij de nieuwe praktijk aan te melden. Het vertrouwen ontbreekt dat Van Heusden ’vanuit haar praktijk in Breezand 9500 patiënten kan bedienen’. ,,Je denkt toch: hoe gaan ze dat redden?’’
    Daarnaast zit het huurconflict hem niet lekker. Waarom niet geprobeerd de zaak op te lossen in plaats van de situatie op de spits te drijven, zegt hij. Nog een punt: met Van Heusden heeft Teeuwen geen vertrouwensband. Zijn contact met de praktijk verliep via waarnemers die ’het afgelopen half jaar stuk voor stuk verdwenen zijn’. Anders was hij ’misschien wel gebleven’.

Moeder

Teeuwen: ,,Geen vertrouwen meer in de praktijk? Nee, dat is te kort door de bocht. Ik ben overgestapt om te zorgen dat ik zeker weet dat ik bij een huisarts terecht kan. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. Mijn 78-jarige moeder is ook overgestapt en van kennissen en dorpsgenoten hoor ik geluiden dat ze het overwegen. Als er wat met je aan de hand is, wil je naar een spreekuur kunnen. Je wilt geen bandje. Het brengt onzekerheid en dat zijn mensen niet gewend. Dan denk je al gauw: ik schrijf me in bij de nieuwe praktijk, dan ben ik van de ellende af.’’

Triest

Verder zegt Teeuwen het triest te vinden dat het voor Van Heusden zo gelopen is. ,,Ik denk dat ze te veel hooi op haar vork heeft genomen. Los van haar praktijk maakte ze zich sterk voor de jeugd- en ouderenzorg in de gemeente. Ik heb me weleens afgevraagd hoe ze dat allemaal kon doen.’’
    Huisartsenpraktijk Anna Paulowna wordt officieel gerund door drie artsen: Van Heusden, haar levenspartner Anne Jan van der Veen en parttimer F. van der Meij. Eerder bestond de praktijk uit een dubbel aantal artsen. Sonja Brasser: ,,Al deze mensen zijn vertrokken. Onbekend waarom, maar ook dat geeft wel te denken.’’
    Huisarts Van Heusden is om een reactie gevraagd, maar hierop is niet gereageerd.