Snel internet

• zondag 6 augustus 2017
  • Hollands Kroon - Lezers Schrijven: Schager Courant zaterdag 5 augustus.

EVERT MARSMANS
    Westerland

Gas, water, elektriciteit en riolering, dat zijn de huisgebonden nutsvoorzieningen zoals we ze tot nu toe kennen. Volgens de overheid moet daar nu dringend een voorziening aan worden toegevoegd: de toegang tot snel internet. Maar waar is die overtuiging eigenlijk op gebaseerd?

Nederland kent een relatief goed en fijnmazig internetaanbod. Kabelaars, telecomproviders en
    consument hebben samen, volgens de regels van de markt, een redelijk dekkend, betrouwbaar en betaalbaar netwerk voor internettoegang voor elkaar gekregen.

Volgens diezelfde regels van de markt valt een klein deel van de bevolking buiten de boot. Ze wonen in een zogenaamd 'wit gebied', een gebied dat te dunbevolkt is om rendabel te kunnen bekabelen. Om deze aansluitingen gaat het in dit verhaal.

Even voor de duidelijkheid: de huizen in dit gebied zijn wel voorzien van internetaansluiting. Via het koper van de telefoon, de draadloze variant of zelfs via satelliet kunnen bits en bytes heen en weer worden gestuurd. Het gaat alleen niet snel genoeg volgens de overheid.

Als we naar de vraagkant van de markt kijken, lijkt deze conclusie wat voorbarig. Navraag bij de politiek leerde mij dat er in ieder geval geen analyse is gemaakt van de behoefte aan snel internet in het gebied. Samenhangend onderzoek ontbreekt.

De Coöperatie Breedband Hollands Kroon heeft in 2015 een uitgebreide campagne gevoerd om ons te overtuigen van de noodzaak van glasvezel. Middels advertenties, billboards, bijeenkomsten, steunpunten en een bus vol reclame werden wij op alle voordelen gewezen. Slechts 40% van de betrokkenen was na de campagne overtuigd.

De twee grootste kabelaars in Nederland (KPN en Ziggo) zijn duidelijk in hun standpunt: hier beginnen we niet aan. De meerderheid van 60% van de deelnemers is duidelijk hier beginnen we niet aan. Uitgemaakte zaak, zou je zeggen: dit moeten we niet doen. onze overheid denkt er echter anders over.

Onder het mom van 'vitalisering van de regio' komen de miljoenen los. 'We nemen onze verantwoordelijkheid' en 'we zijn solidair met de bewoners van het buitengebied' zijn de kreten waarmee provincie en gemeente ons proberen te overtuigen.

Een gotspe als je bedenkt wat de overheid doet om het gebied leefbaar te houden. Scholen sluiten, winkels verdwijnen, openbaar vervoer blijkt een utopie en zwembaden en sporthallen worden wegbezuinigd. Zelfs geld voor fatsoenlijk onderhoud aan wegen en bruggen lijkt te ontbreken.

De voordelen van de bestaande nutsvoorzieningen zijn duidelijk. Weinig mensen zullen het nut van gas, water en licht ter discussie stellen. De overeenkomst die deze nutsvoorzieningen hebben is dat ze uniform zijn. Gas, stroom en water zijn overal hetzelfde.

Voor internettoegang geldt deze eis kennelijk niet. Uitgerekend in het gebied met de minste behoefte gaan we, als het aan de overheid ligt, het duurste en snelste internet aanleggen.

Als de alarmbellen nog niet rinkelden, hoop ik u met dit artikel de ogen geopend te hebben.

______________________________________________________

Lees ook: 5-8-2017  Noordkop Nieuws:

Column:  Oehoe wakker worden "De mening van Marsmans"