Waterramp niet uitsluiten

• zaterdag 21 november 2015
  • Heerhugowaard   - Hoogheemraadschap start na onderzoek campagne om waterbewustzijn te vergroten

Roel van Leeuwen nvan.leeuwen@hollandmediacombinatie.nl

Een superstorm die dijken doet breken en grote delen van het land onder water zet, kan zich morgen voordoen in Nederland. Dat zegt dijkgraaf Luc Kohsiek van hèt Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Dat veel mensen niet weten wat ze moeten doen bij een overstroming en hier onverschillig over zijn, baart hem zorgen.

„Het onvoorspelbare is onvoorstelbaar", zegt Kohsiek. „Mensen kunnen zich niet voorstellen dat je hier in Nederland gedurende twaalf uur windkracht elf hebt. Maar volgens deskundigen kan dat wel degelijk. En dan zit je dicht tegen die superstorm aan die zich eens in de tienduizend jaar kan voordoen."

Niet dat de dijkgraaf mensen bang wil maken. Hij haalt een rapport van het OESO aan waarin wordt gesteld dat het waterbeheer in Nederland 'hartstikke goed' op orde is. „Qua kennis en ook qua structurele financiering is het allemaal prima. Maar het rapport concludeert ook dat de Nederlanders zo gewend zijn dat ze in een veilig land wonen, dat ze vergeten dat tweederde van het land zich onder zeeniveau bevindt."

Nulmeting.

Dat laatste was voor het Hoogheemraadschap Hollands Noorder-kwartier (HHNK) aanleiding onderzoek te doen naar het 'waterbewustzijn' van de Noord-Hollanders. „Het is voor ons de eerste keer dat we zo'n onderzoek hebben gedaan. We zien dit als een nulmeting en willen dit onderzoek zeker herhalen", aldus Kohsiek. Uit het onderzoek — dat door I&O Research is gehouden — bleek dat slechts twintig procent van de deelnemers weet wat ze moeten doen in het geval van een overstroming. Kohsiek: „Veertig procent gaf aan open te staan voor informatie, maar veertig procent stond daar ook niet voor open. Die laatste veertig procent baart mijt orgen. Zeker omdat bijna negentig procent van de deelnemers in hetzelfde onderzoek aangeeft dat ze weten dat het klimaat verandert en de zeespiegel gaat stijgen."

„De mensen staan niet stil bij simpele dingen. Zoals de vraag: staat mijn huis onder of boven water als er een overstroming plaatsvindt? Of de vraag: kan ik op de bovenste verdieping bivakkeren en wat moet ik dan meenemen?"

Niet uitsluiten

De dijkgraaf zegt blij te zijn dat mensen zich veilig voelen. „Zoals ik ook blij ben dat investeerders zich veilig voelen in ons gebied.

__________________________________________

Conclusies onderzoek

72 procent van de ondervraagden verwacht dat hun
    woning bij een dijkdoorbraak onder water komt te
    staan. Van de inwoners tot 34 jaar is 76 procent min
    of meer bekend met de taken van het
    hoogheemraadschap. 9 procent van de onder-
    vraagden denkt dat in de komende tien jaar de
    dijken doorbreken. 57 procent van de inwoners
    weet dat een regenton wateroverlast kan helpen
    voorkomen.

__________________________________________

Aan de andere kant: wij kunnen een ramp niet uitsluiten. De partijen die hier investeren weten dat ook en zij sluiten een risicoverzekering af. Maar de veertig procent die het niet wil weten, loopt het risico als er echt iets gebeurt, er te laat achter komen. En dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Hoe we die groep moeten bereiken, dat is onze z6ektocht."

Campagne

De komende week start het HHNK met een campagne om de bewustwording te vergroten. „We starten juist nu met deze campagne omdat het de komende maanden zal stormen en regenen en de herdenking van de watersnoodramp van 1916 voor de deur staat. We richten ons met name op gebieden die in 1916 zijn overstroomd. Het gaat dan onder meer om de gemeente Hollands Kroon en de regio Waterland. Verder proberen we jongeren te bereiken met educatieprogramma's. In het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen komt in maart een watersnoodstraat waar je de effecten van een overstroming kunt zien en ruiken."

NHD