Van Dam noemt de communicatie ’niet goed op elkaar afgestemd’.

• zondag 14 april 2024

• Hollands  Kroon - Het COA gaat vanaf 1 juni honderd asielzoekers opvangen in het Van der Valk-hotel in Wieringerwerf.

Maite Perez y Perez 13-4-2024

Gemeente Hollands Kroon wil een afspraak maken met het COA waarin staat dat de asielzoekers direct aan het werk mogen.

Wethouder Mary van Gent benadrukte vrijdagochtend dat de groep die wordt opgevangen deel uitmaakt van de 279 asielzoekers die de Hollands Kroon volgens de Spreidingswet moet opvangen.

Zolang de gemeente nog op zoek is naar een definitieve geschikte opvanglocatie, vangt het COA in samenspraak met het Van der Valk-hotel in Wieringerwerf tijdelijk de eerste asielzoekers op voor minimaal een jaar.

Burgemeester Rian van Dam laat weten dat de gemeente niet in gesprek is met het hotel. Het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) werkt op meerdere plekken in Nederland samen met hotels waar zij tijdelijk asielzoekers en statushouders opvangt.

„De gemeente heeft hierin slechts een beperkte rol, maar neemt haar verantwoordelijk voor de zorg van, en voor de inwoners. Wel sluiten wij een bestuursovereenkomst met het COA onder andere over maximale duur van deze tijdelijke opvang.”

Pilot

Donderdagavond uitten omwonenden hun zorgen over de komst van de asielzoekers tijdens het raadscafé in hun dorp. Ze maken zich druk over veiligheid, handhaving, toezicht en impact op de omgeving.

Hun onderbuikgevoel zegt dat ’deze mensen’ overlast gaan veroorzaken. Is het niet vanwege vele uren ’rondlummelen en niks doen’, dan is het wel vanwege ’tachtig procent mannen’ onder asielzoekers.

Lees ook: Aankondiging sluiten Van der Valk in Wieringerwerf kon op geen beroerder moment komen. Inwoners overdonderd door komst asielzoekers

Werk, dagbesteding en beheer van de locatie zijn voor de gemeente een belangrijk onderdeel van de gesprekken die zij voert met het COA. Een van de voorwaarden die Hollands Kroon stelt, is dat de mensen die worden opgevangen in het hotel meteen mogen werken.

„Normaal gesproken mogen asielzoekers pas na drie maanden werken, maar er is een pilot in Almere en daar willen wij bij aansluiten. Hierdoor kunnen mensen direct worden ingezet en krijgen zij een zinvolle dagbesteding in de vorm van arbeid. We stellen deze voorwaarden om te voorkomen dat mensen zich vervelen en misschien op straat gaan rondhangen. Op deze manier zetten de mensen ook direct de eerste stappen in het kennismaken met onze samenleving.”

Beveiliging

Beveiliging en zorg binnen de opvang ligt in de handen van het COA. „Mocht er behoefte zijn aan extra veiligheid buiten de opvang, kan de gemeente dit afstemmen met boa’s.”

Nog voordat de gemeente het nieuws over de tijdelijke opvang kon delen met haar inwoners, kwam het nieuws naar buiten dat het Van der Valk-hotel naar alle waarschijnlijkheid op 28 april de deuren voor gasten zal sluiten.

Van Dam noemt de communicatie ’niet goed op elkaar afgestemd’. Volgens de burgemeester wilde de gemeente pas haar inwoners op de hoogte stellen zodra alle plannen concreet waren. Deze week was er naar eigen zeggen nog te weinig bekend om naar buiten te brengen.

„Op woensdag 24 april organiseren wij een informatiebijeenkomst, waarbij we onze inwoners meer kunnen vertellen over de huidige stand van zaken. Het COA zal het woord voeren. Tot die tijd zullen wij gesprekken voeren met de betrokkenen en meer informatie verzamelen. Mochten inwoners vragen of tips hebben, kunnen ze deze mailen naar opvang@hollandskroon.nl.”

Definitieve opvang

Tot slot laat Mary van Gent weten dat de gemeente druk bezig is met de realisatie van een definitieve opvang om te voldoen aan het spreidingsbeleid. Tegen het midden van dit jaar wil de gemeente een duidelijk plan hebben over waar zij de asielzoekers gaat opvangen.

De gemeente onderzoekt verschillende plekken en ook de mening van mensen in die gebieden wordt meegenomen. Halverwege 2025 moet de opvang uiterlijk klaar zijn om de asielzoekers goed op te vangen.

Noordhollands Dagblad

Mevrouw van Dam weet als geen ander dat asielzoekers over het algemeen via verschillende veilige landen komen voor een huis, inboedel, geld verzekering en het liefst nog een paar blanke vrouwen. Uit officiële cijfers blijkt dat meer dan 90% jonge man is, uit veilige landen komt en regelmatig ook terroristische motieven hebben. Bovendien zal meer dan de helft van alle asielzoekers niet willen werken. Kunnen we mevr. van Dam en collega politici ook verantwoordelijk stellen als er weer een paar vrouwen verkracht worden of erger? Alleen al de 100 asielzoekers kosten per dag, gemeten aan de tarieven van Van der Valk is dat €27.000,00 per dag, dus bijna 10 miljoen Euro per jaar!!!! op te brengen door de burgers van Hollands Kroon en de rest van Nederland. Verantwoord? Nee natuurlijk niet, het land is al naar de verdommenis en onze kinderen worden met een gigantische schuld opgezadeld, niet die van mevr. Van Dam want politici zorgen uitermate goed voor zichzelf. Voor de goede orde, alleen al die 100 gelukzoekers, want vluchtelingen zijn het al lang niet meer, kosten per inwoner €250,00 en daar komen dan de overige 150 gelukzoekers nog bij, al of niet ondergebracht in Hotels.

De Omvolking ligt mooi op schema en het meest hilarische is nog dat we het zelf betalen. Over een paar jaar is er geen blanke inwoner meer in Nederland want die zijn of geëmigreerd of erger.