Van geheim naar openbaar: onafhankelijk onderzoek naar komst datacenters afgerond

• zondag 3 maart 2024
  •

HOLLANDS KROON -  ANNA PAULOWNA  De gemeenteraad van Hollands Kroon wordt 11 maart ingelicht over de uitkomsten van een onderzoek naar datacenters.

Lars van der Bel 3-3-2024

Saillant: deze bijeenkomst zou eerst bij belofte van geheimhouding plaatsvinden, maar wordt nu toch in de openbaarheid gehouden.

Het onderzoek richt zich met name op de periode dat de datareuzen besloten zich te gaan vestigen in Hollands Kroon. Ruim tien jaar later zijn er nog altijd veel vraagtekens over het hoe en waarom, en dat heeft het gemeentebestuur van Hollands Kroon begin vorig jaar doen besluiten onderzoek te laten doen naar die periode. Opheldering is volgens het college vereist om van die hele geschiedenis te leren.

Zo is algemeen bekend dat veel inwoners en politici zich veel meer hadden voorgesteld van de komst van de datareuzen naar de polder. En naar wat later bleek was de gemeente helemaal geen bevoegd gezag om industriële activiteiten als deze te faciliteren. Of anders gezegd: ook de provincie, zelfs het Rijk, hebben er iets van te vinden gezien de soms moeizame inpassing van zogenoemde hypercale varianten.

Uitkomsten

(Oud-)gemeenteraadsleden, bestuurders en andere betrokkenen als Red de Wieringermeer zijn bevraagd door bureau Berenschot bij een onderzoek dat al met al een jaar in beslag heeft genomen. De uitkomsten van dit onafhankelijke onderzoek worden op 11 maart gepresenteerd aan de gemeenteraad van Hollands Kroon. Opvallend is dat de website van de gemeente eerst aangaf dat deze bijeenkomst op basis van geheimhouding zou plaatsvinden. Naar wat later bleek wordt die bijeenkomst toch in de openbaarheid gehouden.

Overigens vinden er wel vaker raadsvergaderingen plaats waarbij geheimhouding betracht wordt. Vaak zijn er dan persoons- of bedrijfsgegevens in het geding. Waarom in een eerder stadium is overwogen deze bijeenkomst buiten het zicht van publiek te laten plaatsvinden, is onbekend. De gemeente kon daar laat op de vrijdagmiddag geen antwoord op formuleren.

Noordhollands Dagblad

Als het in het geniep gebeurt dan deugt het niet. Het gaat om een mega-datacenter van microsoft, het evil empire van eugenist en massa moordenaar kill gates. Reichskommissar Rüttler heeft hiervoor persoonlijk toestemming gegeven, ze hebben dit datacenter nodig voor de digital ID’s, tracking en monitoring activiteiten die van nederland china aan de noordzee gaat maken. Maar dat wordt natuurlijk allemaal weer afgedaan als complot- en wappie-praat om over een x-periode harde werkelijkheid te worden. Zeg straks niet dat je niet gewaarschuwd was.

Dekker zei

Er bestaan geen "onafhankelijke onderzoeken" , immers de opdrachtgever zal echt geen bureau aanstellen die de opdrachtgever in het ongelijk stelt. Immers "" de betaler bepaalt"" luidt een bekend gezegde.
    En dan de volgende zin in de krant: ""Opheldering is volgens het college vereist om van die hele geschiedenis te leren"". Tegenwoordig mogen politici fouten maken zonder hiervoor verantwoording af te leggen, zich om laten kopen en dan volgt in het minst slechte geval een onderzoek waar men van kan leren. Zouden de toen verantwoordelijke politici er privé niet beter van zijn geworden? immers reclamespotjes maken a €100.000,00 die nooit uitgezonden worden is gewoon omkoping, of niet Burgemeester en wethouder? Of klopte het niet wat er in de krant stond?