President El Salvador gaat 'genderideologie' op scholen verbieden

• maandag 4 maart 2024
  • Categorie: , ,
  •  President Nayib Bukele, die eerder deze maand een herverkiezing won, bevestigt dat hij ‘genderideologie niet zal toestaan op scholen’

Redactie 4-3-2024

De president van El Salvador, Nayib Bukele, 42 jaar oud, heeft gendertheorie bekritiseerd en besloten dat het niet moet worden opgenomen in het openbare onderwijssysteem van het Midden-Amerikaanse land. Bukele heeft gezegd dat hij geen "genderideologieën op scholen en universiteiten" zal toestaan, en het Ministerie van Onderwijs heeft aangekondigd dat het de controversiële beslissing van de president zal implementeren. "Bevestigd: we hebben alle sporen van genderideologie verwijderd uit openbare scholen," was de reactie die Minister van Onderwijs José Mauricio Pineda op sociale media plaatste. Deze stap heeft kritiek opgeroepen van feministische organisaties.

Bukele's beslissing komt een week nadat het Electorale Hof van El Salvador het geschil over de verkiezingsresultaten heeft beslecht en de overwinning van de president heeft bevestigd: hij won zijn herverkiezing met 84 procent van de stemmen. Het orgaan meldde ook dat de telling van stemmen voor de verkiezing van wetgevers voor de Nationale Assemblee is afgerond, waarbij een grote meerderheid naar Bukele's partij Nuevas Ideas (Nieuwe Ideeën) gaat. Het is nu de belangrijkste politieke kracht in het land, waardoor de president zijn controversiële beleid kan uitbreiden. Dit omvat onder meer het verlengen van de noodtoestand die hij meer dan een jaar geleden heeft opgelegd.

Bukele heeft enorme steun van de Salvadoraanse bevolking. Hij ziet deze steun als een vrijbrief om verschillende maatregelen door te voeren, zoals die met betrekking tot gendertheorie en seksuele voorlichting.