Kijk: Rutte sprak in 2008 nog over een ‘CO2-hype’

• maandag 4 maart 2024
  • “Rutte: je gooit er een kwartje in en hij kwaakt wat je wilt,” vult journalist Joost Niemoller aan.

Robin de Boer 4-3-2024

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:12

Wat hij vooral doet is dat pessimisme gebruiken om tot een soort CO2-hype te komen in de wereld. Dat zei toenmalig VVD-leider Mark Rutte in 2008 in het tv-programma Netwerk over Al Gore.

“Waar ik van overtuigd ben, is dat we in Nederland een agenda kunnen gaan drijven die ervoor zorgt dat de economie groeit, tegelijkertijd de problemen van natuur en milieu aanpakken, de energievoorziening zekerstellen en Nederland daarmee extra perspectief kunnen geven op welvaart op langere termijn,” zei Rutte.

De VVD zette dat jaar een nieuw hoedje op: Groen Rechts. “Waar links kiest voor consuminderen, geloof ik dat economische groei en milieu heel goed samen gaan,” schreef Rutte destijds op zijn Hyves-pagina. Hij voegde eraan toe: “Ik ben geen Al Gore-aanhanger.”

(Video verwijderd? Klik hier...)

Gezwicht voor de hype

Inmiddels is ook Rutte gezwicht voor de hype. Op 30 juni 2022 zei hij in de Tweede Kamer: “Hetzelfde geldt voor stikstof. Als we dat probleem laten liggen en de grond verder laten verzuren, heb je niet alleen het probleem dat onze boeren in Nederland op langere termijn een bodem hebben waarmee ze niet meer kunnen werken. Dan hebben we op kortere termijn het probleem dat we verder juridische uitspraken krijgen, waardoor het onmogelijk is om nog te investeren in onze wegen, huizen, et cetera. Dat feit hebben wij onder ogen te zien. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je de boeren perspectief kunt bieden.”

Warm pleitbezorger

Kamerlid Pepijn van Houwelingen merkt op: “In 2008 kon je nog spreken over een ‘CO2-hype’. Dus dat deed Rutte om stemmen te trekken. Maar tegenwoordig betekent dat het einde van je (internationale) carrière, dus vandaag de dag is Rutte warm pleitbezorger van de duurzaamheidsdoelen van de VN geworden.”

Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.

NineForNews.nl

Sinds de jaartelling is er geen grotere leugenaar geboren als Rutte en dat wil wat zeggen in het Calvinistische Nederland. In een normale maatschappij was deze engerd al lang gearresteerd en veroordeeld wegens verraad aan de Nederlandse burgers.