Oud verhaal, nieuw thema. ’Als wij niets doen’ staat centraal in Passion Breezand

• maandag 11 maart 2024
  • BREEZAND -  The Power of the Passion in Breezand gaat op herhaling. Dit jaar met het thema: ’Als wij niets doen’.

Marten Visser 11-3 -2024

De muzikale paasvertelling wordt, net als in 2023, neergezet door het koor Encore!, in samenwerking met Zinspiratie. De eerste editie was vorig jaar een groot succes, daarom is besloten ook in 2024 het oude paasverhaal te vertellen en daarbij te spiegelen aan de moderne tijd.

Encore! heeft diverse gasten uitgenodigd, waaronder Paula Leek, een bekende telg uit de muzikale Baltusfamilie. Paula heeft gestudeerd aan het conservatorium in Amsterdam en heeft als zangeres meegewerkt aan diverse muzikale projecten. Ze begeleidt zichzelf op piano.

Regisseur

De regisseur is net als vorig jaar Petra Leegwater. Zij smeedt de diverse onderdelen van The Power Of The Passion tot één geheel. De vertellers, muzikanten, solisten, beelden, het koor, licht en geluid: het komt allemaal samen. „Vorig jaar werd ik gevraagd om mee te helpen bij de voorbereiding en uitvoering van The Power Of The Passion in Breezand”, vertelt Leegwater.

„Ik ben zelf jaren lid geweest van het koor en vond het superleuk om op deze manier achter de schermen een steentje te kunnen bijdragen. Van tevoren had ik geen idee wat er allemaal bij zou komen kijken. Het was ontzettend leuk om samen met de hele groep iets moois te creëren.”

Actueel

Het thema ’Als wij niets doen’, is gezien de toestand in de wereld ontzettend actueel, stelt Leegwater. „Ik hoop dat de muziek samen met het verhaal en de beelden het publiek zal uitnodigen tot een stukje bezinning en reflectie.”

Organist Johan Wijnker en dirigente Yvonne Kapiteyn-Baltus zijn al jaren betrokken bij ’Encore!. Het thema van dit jaar komt uit een nummer van de musical Soldaat van Oranje, legt Kapiteyn uit. „De tekst blijkt juist in deze tijd nog erg actueel. Muziek verbindt: dit merk je iedere keer weer opnieuw, heel waardevol. We hebben er allemaal ontzettend veel zin in”

Johan Wijnker: „Het Passion verhaal is in feite een bekend verhaal, maar zoals wij dit ten gehore brengen is het weer heel anders dan vorig jaar. Met nieuwe liederen, het is actueel, inspirerend en het zet je aan het denken.

De Power of The Passion wordt zaterdag 23 maart uitgevoerd in de St. Janskerk in Breezand. Kaarten kosten elf euro en zijn nog verkrijgbaar via de website van Zinspiratie.

Noordhollands Dagblad

Kan de De Power of The Passion naar Oekraïne gezonden worden om daar vrede te bewerkstellen?
    „Ik hoop dat de muziek samen met het verhaal en de beelden het publiek zal uitnodigen tot een stukje bezinning en reflectie.” Misschien kunnen de organisatoren de EU leiders uitnodigen, die veroorzaken al die ellende.