EU stemt in met omstreden natuurherstelwet. Waarom hield het kabinet de analyse achter?

• dinsdag 27 februari 2024
  • Categorie:
  • Wat is er toch allemaal aan de hand en hoe schadelijk is dit voor Nederland?

27-2-2024

De EU stemde vandaag in met de omstreden Natuurherstelwet, onderdeel van de Green Deal van Frans Timmermans. Terwijl we nog op de blaren zitten van de Vogel en Habitat richtlijn uit 1992, waar we de Natura 2000 gebieden en dus de stikstofcrisis aan te danken hebben, worden de duimschroeven vanuit Brussel nog verder aangedraaid!

Juist in de week dat boeren weer massaal naar Brussel trokken, de EU beterschap beloofde en onze landbouwminister Adema toegaf dat zijn voorgangers in de EU het belang van Nederland niet goed hebben behartigd. Het ergste is: we weten niet in welke strop we ons hoofd steken want minister Van der Wal weigert de impactanalyse openbaar te maken waarin staat wat de gevolgen van de nieuwe EU-wet zijn voor Nederland. Zelfs na een spoedprocedure door BBB in de Tweede Kamer gaf het kabinet het rapport niet vrij. Wat is er toch allemaal aan de hand en hoe schadelijk is dit voor Nederland? Daar praat ik om 18.30 uur over met EU-parlementariƫr Bert-Jan Ruissen, die zelf vandaag tegen de wet stemde. Kijk en praat met ons mee!