Dit is de oversterftegrafiek waar zelfs Ongehoord Nederland zijn vingers niet aan durfde te branden

• dinsdag 5 december 2023

• Robin de Boer 5-12-2023

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:46

Dinsdag besteedde het tv-programma Ongehoord Nieuws aandacht aan de oversterfte in Nederland. Die werd op zich wel goed benoemd, maar zoals verwacht durfde Ongehoord Nieuws geen cijfers te laten zien, schrijft statisticus Herman Steigstra, die zich uitgebreid in dit onderwerp heeft verdiept.

Zijn bijdrage op basis van een grafiek die de onverklaarde oversterfte laat zien, werd geschrapt omdat het voortbestaan van de zender werd gevreesd, zo laat hij weten op X.

In een draad op X legt hij de cijfers uit. Die ‘jip-en-janneke’-uitleg werd wel opgenomen als uit te zenden item, maar kreeg toch geen plaats in het programma.

Tot op de dag van vandaag

In de grafiek zie je een blauwe en rode lijn. De blauwe is de opgebouwde meersterfte oftewel oversterfte. Tot de zomer van 2020 bedraagt hij 9000, tot maart 2021 16.000.

Vanaf maart 2021 daalt de oversterfte iets, maar vanaf mei begint hij toch weer voortdurend te stijgen, tot op de dag van vandaag. Er zijn inmiddels bijna 55.000 meer mensen overleden dan verwacht en dat aantal neemt nog steeds toe, legt Steigstra uit.

Vanaf het moment dat er werd gevaccineerd

De rode lijn is het totaal aantal mensen dat is overleden aan corona. Tot april 2021 lopen de oversterfte en de coronasterfte gelijk op.

Steigstra laat zien dat de splitsing plaatsvindt vanaf het moment dat er werd gevaccineerd.

Kijk de uitzending hier terug met deze grafiek als ondersteuning.

Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.

NineForNews.nl

Hugo de Jonge heeft geweten als verantwoordelijk minister dat de EMA heeft gewaarschuwd dat de prikken niet voor iedereen gebruikt moesten worden, alleen voor risico gevallen. Hugo heeft toch doorgezet dat iedereen min of meer gedwongen de prik moest nemen. Ben je dan een smerige moordenaar of slechts een oerdomme psychopathische klootzak?