Frans Timmermans zet miljoen moslims op tegen miljoenen PVV-kiezers

• dinsdag 28 november 2023
  •  ‘Houd elkaar vast,’......

Frans Timmermans zet miljoen moslims op tegen miljoenen PVV-kiezers

24 november 2023

‘Houd elkaar vast,’ zei lijsttrekker Frans Timmermans op de verkiezingsavond van GroenLinks-PvdA. Hij werpt zich op als hoeder van de rechten van Nederlandse moslims en zet hen zo op tegen de PVV-kiezers, schrijft Afshin Ellian.

Verkiezingen vormen de ziel van de democratie, en tegelijk juist de riskante momenten ervan. Wanneer een partij met democratische middelen de democratie wil omverwerpen, moeten democraten de democratie beschermen tegen haar vijanden. Ook als een partij de uitslag van de verkiezingen niet erkent, dreigt de democratie in chaos te eindigen.

In Nederland is beide niet aan de orde. De verliezers aanvaarden hun verlies, en er is geen enkele serieuze aanwijzing dat de winnaar de democratie kan of zelfs wil omverwerpen. De PVV kan niet in haar eentje een kabinet vormen: 113 zetels van 150 zetels zijn niet van de PVV. Er is geen reëel gevaar voor onze democratie.

TIMMERMANS ZEGT TEGEN MOSLIMS: WEES BANG

Nadat de eerste prognose bekend was, sprak Frans Timmermans emotionele woorden: ‘Houd elkaar maar even vast.’ Waarom? Welke ramp had zich meester gemaakt van ons land? Het was de opmaat naar: ‘Wij laten in Nederland niemand los.’

Aan het begin van de campagne voerde hij een een-op-een-debat met Pieter Omtzigt en negeerde hij Wilders. Frans streefde naar het premierschap. Hij hoefde alleen nog maar de macht uit de klauwen van Omtzigt te ontfutselen, in een tweestrijd zonder de VVD. Hij dacht nooit dat de PVV er met de buit vandoor zou gaan.

Wel weet Frans je precies te vertellen wat voor ramp ons land heeft getroffen: ‘Als je in de komende dagen in de buurt, op school, op het werk mensen tegenkomt, die denken: hoor ik hier nog wel? Dan zeg je heel duidelijk: “Ja.” GroenLinks-PvdA is mede de linkse samenwerking aangegaan om te zeggen: “We’ve got your back.

Timmermans zegt tegen moslims: je bent bang. Of eigenlijk: wees bang! Om eraan toe te voegen: wees niet bang – de samenwerking tussen GroenLinks en PvdA is mede bedacht om moslims te beschermen tegen Wilders.

Timmermans bedenkt een probleem, om daarna te zeggen dat hij het zelf zal oplossen. Zo zet hij een miljoen moslims op tegen miljoenen anderen die op Wilders hebben gestemd.

Nog even voor alle duidelijkheid: sinds 2004 wordt Geert Wilders zwaar bewaakt, omdat radicale moslims hem willen doden.

HET DENKEN VAN TIMMERMANS VERANDERT PER FUNCTIE, EN PER WEEK

Frans keert eindelijk terug naar zijn kernboodschap: ‘In Nederland, als GroenLinks en Partij van Arbeid het voor het zeggen zouden hebben, ben je welkom als je vlucht voor oorlog en geweld. Dat zal nooit veranderen voor ons.’ Maar Timmermans steunde als Eurocommissaris de afspraken met Tunesië, om de komst van economische immigranten en oorlogsvluchtelingen naar Europa tegen te gaan. Het geloof van Timmermans verandert per functie.

Tot een week geleden maakte Timmermans ons bang voor de naderende ondergang vanwege klimaatverandering. De vijand ruilde Frans tijdelijk in voor een nog gevaarlijkere vijand: Wilders. Terwijl hij ons net had geleerd dat na de klimaatverandering geen rechts of links, geen moslim of Jood meer bestaat. De ondergang van allen!

HAD TIMMERMANS EINDELIJK ZIJN GEMOEDSTOESTAND ONDER CONTROLE?

Gelukkig erkent Timmermans de democratische winst van de winnaar van de verkiezingen: ‘We blijven netjes. Ik feliciteer Geert Wilders met zijn verkiezingsoverwinning. Wij zijn democraten, de democratie heeft gesproken.’ Hier dacht ik dat Frans eindelijk zijn gemoedtoestand weer onder controle had.

Toch gebeurde iets anders: ‘Nu breekt het uur aan dat wij de democratie gaan verdedigen. Wij zullen schouder aan schouder staan met al die andere democraten in Nederland die het met ons eens zijn, en de rechtsstaat blijven verdedigen. De rechtsstaat is heilig voor ons.’

Hier bereikte de demagogie een hoogtepunt: de verliezer die zich als de morele winnaar presenteert.

En de democratie heeft zichzelf al verdedigd. Alle Nederlanders mochten stemmen. Het stemmen verliep vreedzaam.

Sommigen zullen misschien zeggen: ‘Ja, maar wat als Wilders de wetten wijzigt om te voorkomen dat alle Nederlanders kunnen stemmen?’ Dat vereist een wijziging van de Grondwet, met een ingewikkelde en tijdrovende procedure. Het gaat niet gebeuren. Dat weet Frans. Dat weet ook Geert.

HOUD HET HOOFD KOEL

Natuurlijk ben ik het eens met Timmermans dat de rechtsstaat niet mag worden aangetast. De programmapunten van Wilders die in strijd zijn met de Grondwet mogen nooit worden gerealiseerd. Maar de onderhandelingen bieden ruimte om zulke antirechtsstatelijke voorstellen voorgoed te ontmantelen.

Houd het hoofd koel, en onderhandel binnen de grenzen van de democratische rechtsstaat.

ELSEVIER

Paul Veenstra zei

Kijk eens naar de GRONDWET van vóór 2018 en vergelijk die met die van nu. Nooit is er in de tussenliggende jaren een Grondwetverandering geweest die aan aan de ingewikkelde verplichte procedure van ZEVEN GANGEN heeft voldaan. Zelf niet aan 1. UItsluitend oorlogsvluchtelingen (geen economische) en voor de maximale duur als de oorlog in het thuisland duurt. Is niet eens een plicht tot opneming maar is een gunst. Geen moskeen, minnaretten en eigen scholen. Geloof in eigen besloten kring uitoefenen voor zover het een geloofsovertuiging is die niet gangbaar is in Europa. Mogen geen overlast veroorzaken en opgaan in de Nederlandse samenleving met respect voor onze geloven, tradities en kultuur. In hun eigen onderhoud voorzien waar dat mogelijk is. Hebben verder geen rechten enz. Niet dat ik dit allemaal heb bedacht maar met woorden van deze strekking staat allemaal in de NEDERLANDSE GRONDWET van 2017 en is sindsdien nooit veranderd.!