PvdA-prominenten klappen uit de school over samenwerking met GL: 'Doodlopende weg'

• dinsdag 28 november 2023
  • Categorie: , ,
  • PvdA-prominenten hebben zich negatief uitgesproken over het tegenvallende verkiezingsresultaat van het linkse verbond.

Redactie 28-11-2023

GroenLinks/PvdA haalde 25 zetels, twaalf minder dan de PVV. Het sterk tegenvallende resultaat zorgt voor onrust binnen de gelederen. Diverse partijprominenten uiten nu, opnieuw, hun ongenoegen uit over het verbond met GroenLinks.

In een interne partijbrief, die in handen is van Leeuwarder Courant, haalt Lutz Jacobi hard uit naar de partij. De samenwerking op links heeft links niet groter gemaakt, aldus Jacobi. 'PvdA en GL waren in het voorjaar in de peilingen goed voor 25 zetels. GL-PvdA heeft links niet groter gemaakt. In tegendeel, het linkse kamp verloor maar liefst achttien zetels! Links is kleiner dan ooit tevoren. En de combinatie GL-PvdA kon de 25 zetels uit het voorjaar alleen maar evenaren door de andere linkse partijen leeg te eten.'

Daarnaast betreurt Jacobi het feit dat andere linkse partijen zijn gekrompen: 'En dat gebeurde in de campagne met het argument ’maak ons de grootste want anders dreigt de catastrofe van rechts’. Die boodschap had effect, want op de dag van de verkiezingen was maar liefst een derde van de op de GL-PvdA-lijst uitgebrachte stemmen een strategische stem.'

Ook andere PvdA-prominenten uiten zich negatief. Zo stelt Hans Spekman tegenover de Telegraaf dat links nooit zo klein was als nu. "De kiezers zagen eerder dit jaar BBB als uitdager van de macht, nu de PVV. Dat verplicht ons niet door te hobbelen in morele superioriteit, maar even stil te staan."

Hans Nijboer stelt dat de nieuwe Tweede Kamerfractie aardig wat werk te doen heeft om de band met de samenleving te herstellen. "De uitslag valt natuurlijk ontzettend tegen. Het is nu aan de nieuwe fractie om te analyseren waaraan het heeft gelegen en eraan te werken dat er een veel breder publiek wordt aangesproken dat enthousiast raakt voor de nieuwe beweging."

Jacobi heeft haar conclusies over de samenwerking al klaarliggen: 'Omdat de PVV zo groot is geworden, maar ook omdat de uitslag laat zien dat we met de keuze voor de combinatie GL-PvdA een doodlopende weg zijn ingeslagen.'

NieuwRechts