Europees Parlement blokkeert halvering bestrijdingsmiddelen

• donderdag 23 november 2023
  • Het Europees Parlement heeft het voorstel verworpen om het gebruik van bestrijdingsmiddelen tegen 2030 te halveren.

ANP 23-11-2023

Daardoor is deze belangrijke bouwsteen van de verduurzamingsplannen van de Europese Commissie, de zogeheten Green Deal, van de baan.

De commissie wil het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen verminderen omdat die mogelijk de gezondheid schaden. Sommige ongedierte- en onkruidverdelgers zouden mogelijk kankerverwekkend zijn of de ziekte van Parkinson kunnen veroorzaken. Bovendien zijn ze slecht voor de soortenrijkdom in de Europese natuur, die er toch al beroerd aan toe is. Van bijvoorbeeld de neergang van bijen en andere bestuivers heeft ook de landbouw last.

Maar de plannen werden de inzet van een felle strijd tussen links, dat de nieuwe regels niet gauw streng genoeg vond, en rechts, dat ze wilde afzwakken om boeren en het omringende bedrijfsleven niet in het nauw te brengen. De machtige christendemocraten, die de grootste fractie vormen in het Europees Parlement, wisten de voorstellen uiteindelijk zo te verdunnen dat onder meer de groenen ze helemaal niet meer wilden steunen.

'Bittere teleurstelling'

De Europarlementariër van de groenen die de onderhandelingen in het parlement leidde is woest. De Oostenrijkse Sarah Wiener spreekt van een "bittere teleurstelling", eerst en vooral voor het milieu. Maar het liet haarzelf ook niet onberoerd: ze zou door tegenstanders met de dood zijn bedreigd.

De "rampzalige" uitkomst is volgens haar het gevolg van vals spel van de landbouwlobby. Die zou Europarlementariërs hebben omgekocht. Wijzigingsvoorstellen die parlementsleden indienden zouden rechtstreeks van lobbyisten komen. Ook Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren klaagt dat rechtse partijen zich "voor het karretje hebben laten spannen" door fabrikanten als Bayer-Monsanto.

Christendemocraten blij

De christendemocratische EVP is juist blij dat "het volstrekt buitensporige voorstel van voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans" van tafel is. Ook SGP'er Bert-Jan Ruissen treurt niet om het wegstemmen van het "starre" en "onrealistische" plan.

"Dit voorstel was volkomen nutteloos", zegt de Duitse Europarlementariër Peter Liese, die namens de EVP onderhandelde. Er moet nu maar een nieuw "verstandig" plan komen na de Europese verkiezingen, vindt hij.

ND

Sarah Wiener beticht de landbouwlobby van omkoping. "De "rampzalige" uitkomst is volgens haar het gevolg van vals spel van de landbouwlobby. Die zou Europarlementariërs hebben omgekocht"
    Veel waarschijnlijker is dat BAYER, de producent van dat gif, de Europarlementariërs heeft omgekocht en als we het toch hebben over omkopen van Parlementariërs: Het ene na het andere EU omkoopschandaal wordt onder het tapijt geveegd, alleen dat horen we en lezen we niet in de media of de NPO, wel in het alternatieve nieuws.