Nederland staat op belangrijke splitsing: gaat Omtzigt voor links of rechts kabinet?

• zaterdag 2 september 2023
  • Categorie: , ,
  •  De politieke waan van de dag wordt al heel de week beheerst door de nieuwe partij van Pieter Omtzigt.

2-9-2023

Daarbij vraagt men veelvuldig of Omtzigt PVV en FVD uitsluit. Dat deed hij ook, al hield de politicus de deur op een kier. PVV-leider Geert Wilders reageert daar nu op en roept Omtzigt op tot samenwerking.

Al tijdens zijn eerste interview na de bekendmaking van zijn nieuwe politieke partij kreeg Omtzigt de vraag voorgeschoteld of hij partijen uitsluit. Hij wilde niet direct uitsluiten noemen, maar stelde wel dat hij zich niet kan voorstellen een coalitie te gaan vormen met partijen als PVV of FVD, omdat die volgens hem buiten Grondwettelijke kaders treden. Hij noemde daarbij voorbeelden als het sluiten van moskeeën en het verbieden van de Koran. “Mensen moeten gelijk behandeld worden en er is godsdienstvrijheid”, aldus Omtzigt. Hij staat echter wel open voor samenwerking met die partijen omdat ze volgens hem op bepaalde thema’s goede standpunten hebben. Bovendien is er nog niets over het nieuwe partijprogramma van onder meer de PVV bekend.

Met Omtzigts nieuwe partij in de race lijkt hij mogelijk een sleutelpositie te gaan spelen in de formatie van een nieuw kabinet. Gaat Nederland met Omtzigts partij een ruk naar rechts maken of schuift het naar links op?

Dat en nog veel meer wordt er besproken in de nieuwste aflevering van de NieuwRechts-podcast! Beluister vandaag nog de gehele podcast!