Morele dilemma's en gebrek aan vertrouwen: het CDA en haar vertrekkende Kamerleden

• dinsdag 2 mei 2023
  •  In een recente analyse in De Telegraaf neemt journalist Wouter de Winther het CDA onder de loep.

Michael van der Galien 2-5-2023

Hij betoogt dat de vele recente vertrekkende Kamerleden van het CDA wijzen op een slecht functionerend moreel kompas en een gebrek aan vertrouwen in de partij om zich te herstellen na een aantal moeilijke jaren.

De Winther begint zijn analyse met het verhaal van voormalig CDA-parlementariër Peter Oskam, die in 2015 de Kamerfractie verliet voor een burgemeesterschap. Volgens De Winther had Oskam in een interview toegegeven dat zijn Kamerlidmaatschap slechts een opstapje was naar een hoger doel: het burgemeesterschap. Deze openlijke opportunisme zorgde destijds voor verontwaardiging binnen het CDA.

De journalist merkt op dat het vertrek van Tweede Kamerleden voor het einde van hun mandaat geen zeldzaam verschijnsel is, maar het aantal vertrekkers bij het CDA valt op. Hij noemt een reeks CDA-Kamerleden die in de afgelopen periode hun Kamerlidmaatschap hebben beëindigd: Agnes Mulder, Jaco Geurts, Pieter Omtzigt, Mona Keijzer, Raymond Knops en Harry van der Molen. Volgens De Winther toont deze trend een gebrek aan vertrouwen in de partij en haar potentieel om zich te herstellen na opeenvolgende nederlagen.

De Winther trekt een parallel met de PvdA, waar kandidaat-Kamerleden wordt gevraagd een verklaring te ondertekenen dat ze hun termijn als volksvertegenwoordiger uitdienen. Hoewel deze verklaring niet bindend is, lijkt het erop dat het CDA niet zo'n afspraak heeft.

De analyse van De Winther roept vragen op over de toekomst van het CDA en de integriteit van haar Kamerleden. Zijn deze vertrekkende Kamerleden op zoek naar betere kansen voor zichzelf, of zijn ze simpelweg teleurgesteld in de partij en haar potentieel om te herstellen?

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden. Steun ons dus! Dat kan met een groter of een kleiner bedrag... en help ons overeind te blijven in deze moeilijke tijden.

Het is duidelijk dat het CDA zich in een moeilijke situatie bevindt. De uittocht van Kamerleden wijst op een dieper liggend probleem binnen de partij en de vraag blijft hoe het CDA haar moreel kompas weer op orde kan krijgen en het vertrouwen van haar leden kan herwinnen. Het is van groot belang dat het CDA deze problemen aanpakt om haar geloofwaardigheid als politieke partij te behouden en haar positie in het Nederlandse politieke landschap te versterken.

DDS