Omtzigt ruikt nieuwe kans om regering aan te pakken: 'Potentieel vergaande gevolgen'

• vrijdag 28 april 2023
  • Categorie: , ,
  •  Kamerlid Pieter Omtzigt is dolblij met een rechterlijke uitspraak inzake de toeslagenaffaire.

De rechtbank Overijssel heeft namelijk geoordeeld dat de Staat 'onrechtmatig handelde' tegenover twee toeslagenouders. 'Dit is een echte doorbraak met potentieel vergaande gevolgen,' reageert Omtzigt.

Het vonnis van de rechtbank Overijssel is vernietigend. 'De Staat hield bij de vaststellingsbesluiten en de terugvorderingsbesluiten over de jaren 2008 tot en met 2015 geen rekening met het evenredigheidsbeginsel,' stelt de rechtbank vast. 'De Staat is aansprakelijk voor de schade die daardoor voor de twee gedupeerde ouders ontstond.'

De conclusie is dan ook niet mals: de Staat heeft 'onrechtmatig' gehandeld tegenover de twee toeslagenouders. Kamerlid Pieter Omtzigt toont zich maar al te blij met deze uitspraak. Volgens hem komen er nu veel nieuwe mogelijkheden.

Omtzigt legt uit waarom het woord 'onrechtmatig' volgens hem zo doorslaggevend is. 'Al vier jaar geleden concludeerde de hele Kamer dat de belastingdienst onrechtmatig gehandeld had,' vertelt hij. 'De regering bleef zich hier echt met hand en tand tegen verzetten. De regering gaf dus nooit duidelijk antwoord op de vraag: bij hoeveel gezinnen heeft de belastingdienst onrechtmatig gehandeld.'

Maar met deze rechterlijke uitspraak verandert nu alles. 'De regering zal nu antwoord moeten geven,' vervolgt hij. Volgens hem kan het voor toeslagenouders een stuk makkelijker gaan worden om een schadevergoeding te eisen van de overheid.

Omtzigt gaat een debat aanvragen over de rechterlijke uitspraak. Hij wil weten waar en wanneer de regering onrechtmatig handelde. 'Er zijn jarenlang 13 wetten overtreden, dus het kan zeer omvangrijke gevolgen hebben,' besluit hij.