Feyenoord – Ajax en msm-stokerij

• zaterdag 8 april 2023
  • Laat ik beginnen elke gegooide aansteker, elke vorm van illegaal vuurwerk en kwetsende spreekkoren in stadions en daarbuiten af te keuren. Maar om er nou een heksenjacht in het kwadraat van te maken en clubs te straffen: bizar!

Rients Hofstra 08-04-2023

Wat gebeurde er nou precies? Geen idee, ik was er niet bij. Op de tv was een enorme vuurwerk met vooral veel zwarte rook te zien, net na het beginsignaal. Tijdens de wedstrijd veel onnodige akkefietjes tussen voetbalprofs onderling, waarbij het voetbal soms bijzaak leek. En verder veel gefrustreerde toeschouwers op de tribunes, waarbij er diverse aanstekers en plastic bekers bier op het veld werden geworpen. Allemaal niet goed. Nog zonde ook: bier is bijna onbetaalbaar en gas wordt zeldzaam.

Maar als je vervolgens de kwaliteits?-kranten moet geloven, was het extreem erg, alsof de VS en Rusland in de kuip de strijd om Oekraïne aan het beslechten waren. Donderdag en vrijdag vette koppen als “Doembeeld”, “Tot hier en niet verder”, Clubs zijn bang voor hun eigen fans”, “Asgrauwe sluier over verhitte Klassieker”, “Trieste avond in de Kuip”, “Wangedrag in de Klassieker”’ enz. Adviezen achteraf genoeg, alles aandikken en overdrijven verkoopt! Oplossingen: ho maar.
    En alle commerciële chocoletters vergezeld van grote dramafoto’s op de voorpagina’s van het hoofdblad en/of de sportbijlage. Bagatelliseren is niet op zijn plaats. Het tegenovergestelde van bagatelliseren is overdrijven en dat is olie op het vuur.

Maar wat was er nu anders dan meerdere jaren hiervoor op diverse sportvelden? Ja, vuurwerk tijdens i.p.v. net voor het 1e fluitsignaal en woensdag 1 rake aansteker van de duizenden die tijdens wedstrijden op ‘niveau’ zijn gegooid. Al zo’n 50 jaar lang! Geef de gooier nog 99 aanstekers en hij raakt niemand, of per ongeluk iemand van het ‘eigen’ team. In 2017 gebeurde hetzelfde in de Arena, waar Feyenoorder Steven Berghuis werd geraakt door een aansteker. Ooit kreeg Wim Jansen een ijsbal op zijn oog. Waren die twee voorvallen minder erg? De KNVB liet het erbij! Ergens anders, jaren geleden, moesten agenten met schilden van alles tegenhouden, zodat een speler ‘ongestoord’ een hoekschop kon nemen.

Bij PSV bedreigde een geflipte man de keeper van de tegenpartij, bij Heerenveen was het hommeles, in Groningen kreeg een vredestichtende eigen speler van een maloot klappen en bij Spakenburg waren homofobe spreekkoren te horen. Een zeer kleine greep uit de wantoestanden rond het sport verbroederende voetbal. Stuk voor stuk walgelijk!

Zou het aan de provocerende haantjes op het veld kunnen liggen, wanneer die af en toe met de koppen tegen(over) elkaar staan? Of als ze aan irritant tijdrekgedrag en aan matennaaiende aanstellerites doen? Of wanneer ze elkaar met een rotschop het ziekenhuis in willen trappen? (Vind ik veel erger dan een half leeg glaasje bier of armzalig aanstekertje!)
    Of ligt het misschien aan de algehele onvrede in het land? Onvrede waar de overheid totaal niets van weet, ’t niet (h)erkent en er al helemaal niets aan doet. Echt, er zitten daardoor heel veel frustraten op diverse tribunes.

Aan de ene kant wordt even vergeten dat het publiek ook hele waardevolle emotionele acties organiseert als knuffels gooien (Den Haag), eerbetonen aan iconen als Thijs Slegers en vele andere grootheden. Aan de andere kant is veel frustratie dus te herleiden naar de overheid die bij heel veel dossiers mensonterend tekort schiet. Tijdens de coronahype bijvoorbeeld. Wekenlang wedstrijden in lege stadions, terwijl bewindslieden zelf samenscholingsregels meermalen aan hun laarzen lapten.
    De gasproblemen in Groningen werden op z’n beloop gelaten. De toeslagenouders werden aan hun lot overgelaten. Duizenden uithuisgeplaatste kinderen raakten zoek en komen nooit meer terug bij hun ouders. Op enige vorm van empathie vanuit Den Haag hoeven ze niet te rekenen, de geroofde kinderen niet, de achtergebleven ouders evenmin. Beleidsbepalers die om de haverklap falen met ernstige gevolgen gaan voortdurend vrijuit. Ter vergelijking enkele rechtbankuitspraken: Rai Vloet, die met drank op en zo’n 200 km/uur een vierjarig kindje doodreed, krijgt 2,5 jaar, Klokkenluider Huig Plug, verdacht van stalking, opruiing en smaad (dus voor wat precies?) moet om de haverklap brommen. Een fakkeldrager bij de voordeur van Sigrid Kaag krijgt 4 maanden cel, terwijl echte criminelen worden vrijgesproken of niet eens voor de rechter hoeven te verschijnen (Joris Demmink).

Ons rechtssysteem is corrupt, omdat we geen Trias Politica kennen en rechters partijpolitiek voor het leven worden benoemd. Een stadionverbod gekoppeld aan een meldplicht tijdens de wedstrijd van de eigen club is in ons rechtssysteem een beklaagdenbankje te ver. Fouilleren is blijkbaar te moeilijk. Stewards en stille agenten tussen de beruchte harde kernen in de probleemvakken plaatsen die met iPhones wangedrag vastleggen en ter plekken optreden, is blijkbaar ook niet haalbaar.

Nou ben ik absoluut niet van de verklikcultuur. Daaraan kleeft wat te veel NSB-stank, maar hier kan het geen kwaad, zolang nu nog steeds geaccepteerd wordt dat de goeien onder de idioten moeten lijden en de overheid blijft falen. Een optie was geweest het hele vak te laten ontruimen als de dader zich niet spontaan of met behulp van getuigen zou melden.
    Johan Derksen gaf maanden geleden aan dat een plastic bekertje bier gooien geen kwaad kan en stelde donderdag dat Klaassen wel erg veel theater maakte voor een speler die er niet voor terugdeinst een tegenstander een rotschop te geven.

Verder was het na de voltreffer een perfect stukje volkstoneel van Davy die na een afkoelingshalfuurtje meteen daarop alsnog met een wisselbeurt als een dramateefje het veld verliet. Overigens wel een gemiste kans van het Feyenoordpubliek dat, nadat de spelers van Ajax het veld weer betraden, hen met een fluitconcert onthaalden i.p.v. een waarderend applausje.

Maar het meest teleurstellend waren de reacties, dagenlang en msm-breed over het geweld met een aansteker. Dezelfde slaafse media die met instemming meldden dat er weer voor miljarden naar Oekraïne gaat. En dan betreft het niet vrachtwagens vol vredesduiven, maar materieel, waarmee mensen worden gedood, blijvend verminkt of langdurig worden verwond.

Ook komt niemand van de regering en het parlement op het idee te stoppen met de stikstof- en CO2-hysterie. Aan beide moet samen 60 miljard over de balk worden gegooid. Geld waar heel wat verbeteringen binnen de zorg, het onderwijs én de veiligheid kan worden besteed, o.a. veiligheid in en rond de stadions. Als er dan ook nog geld beschikbaar komt voor armoedebestrijding, zal veel onvrede en frustratie (ook op de tribunes) worden voorkomen.

Nu gaat het om wat aanstekertjes, waarvan eentje raak was, met een zeer beperkt wondje. Waar hebben we ’t over. De wedstrijd had niet gestaakt hoeven worden, waardoor een incidentje werd uitvergroot. In de wedstrijdverslagen van de msm had kunnen staan: “In de 60e minuut werd Klaassen geraakt door 1 van de vele aanstekers. De dader zal dankzij camerabeelden worden gevonden, krijgt een stadionverbod van een jaar. En bij herhaald fout gedrag zal worden overgegaan tot een levenslang algeheel stadionverbod.” Klaar!

Rellen zijn helaas van alle tijden, maar er kán eenvoudig wat aan gedaan worden. Straf niet de clubs en de goedwillende supporters. Er is al ellende genoeg, ellende die om leuke, fijne en prettige belevingen schreeuwt.

Op de hoogte blijven via e-mail? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Rients HofstraPluchen Revolutie