#1202: De ontmenselijking van de politiek | Christiaan Alting von Geusau

• zaterdag 8 april 2023
  •  Ad Verbrugge in gesprek met rechtsfilosoof Christiaan Alting von Geusau, in aanloop naar de parlementaire enquête over het coronabeleid.

8-4-2023

Ad Verbrugge in gesprek met rechtsfilosoof Christiaan Alting von Geusau, in aanloop naar de parlementaire enquête over het coronabeleid. Tijdens de coronajaren namen experts en modelleurs het over van de politiek. In beginsel leek het kabinet een liberale koers te willen varen, maar al gauw zwichtte het, onder druk van de samenleving. Lockdowns en mondkapjes volgden, in plaats van een fundamentele reflectie. Iets vergelijkbaars zien we in het debat over stikstof. "Politici verschuilen zich achter modellen" Een gesprek over grondrechten, de liberale orde, een giftige vermenging van belangen en het hooghartige idee dat we een virus kunnen verslaan. "We zijn gered door omikron" -- 0:00 Introductie 1:22 Een allegorie 6:16 Over modellen en experts 9:53 Een reflectie op de liberale orde 20:19 Staatsmacht in een netwerksamenleving 29:28 TINA: een gebrek aan bezinning 36:36 Fundamentele rechten 52:48 Gered door omikron 57:56 De grondwet als spiegel -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van filosoof Ad Verbrugge in samenwerking met anchors Jelle van Baardewijk, Marlies Dekkers en Willem de Witte. De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met Centrum Ethos aan de VU en Filosofische School Nederland. Onze website: https://denieuwewereld.tv/ DNW heeft ook een Substack. Meld je hier aan: https://denieuwewereld.substack.com/

DGNeree zei

na drie jaar wordt er nog steeds op deze manier gepraat? Wat heeft dit getheoretiseer voor zin?