Senator betrapt coalitie plus GroenLinks op poging om coronawet tóch versneld te behandelen

• zondag 8 januari 2023
  • Categorie: , , ,
  •  Eerste Kamerlid Henk Otten heeft beelden gedeeld van een digitale vergadering van senatoren waaruit blijkt dat de coalitiepartijen plus GroenLinks toch versneld de coronawet willen behandelen.

7-1-2022

Dit terwijl eerder deze week een meerderheid van de Eerste Kamer had besloten om deze zogeheten 'pandemiewet' niet eerder dan gepland te gaan behandelen.

Zorgminister Ernst Kuipers (D66) wilde de Eerste Kamer zo snel mogelijk bijeenbrengen om een wetswijziging omtrent coronamaatregelen te realiseren. Dit tot grote onvrede bij rechtse politici en critici. Zo stelde Wybren van Haga (BVNL) vrijdag dat er 'nooit coronamaatregelen in de wet' mogen worden verankerd.

Naast het verzoek van Kuipers aan de Eerste Kamer om zo snel mogelijk te stemmen over de wetswijziging heeft de minister ook het OMT gevraagd om nieuw corona-advies. De minister wil graag duidelijkheid of Nederland, in navolging van andere EU-lidstaten, maatregelen moet nemen tegen Chinese reizigers.

De Europese Unie heeft geadviseerd om extra maatregelen te treffen, waaronder het testen van reizigers afkomstig uit China. Echter is dit niet mogelijk in Nederland, aldus de minister. Nederland kan dit niet eisen omdat de tijdelijke wetgeving waar de coronamaatregelen op gebaseerd waren, sinds mei niet meer van kracht is. Vandaar dat Kuipers de Eerste Kamer op 9 januari bijeen wil laten brengen.

Volgens BVNL-voorman Wybren van Haga gaat het hier om 'misplaatste paniek' en moet men nooit coronamaatregelen in een wet verankeren: 'Minister Kuipers wil dat de Eerste Kamer versneld beslist over zijn ‘pandemiewet’, vanwege de corona-uitbraak in China. Opnieuw wordt misplaatste paniek gebruikt om zinloze maatregelen door te drukken. BVNL stemde tegen de wijziging van de Wpg. Nooit coronamaatregelen in de wet.'

Forum voor Democratie geeft aan alles te zullen om de komst van deze wetswijziging te stoppen. Arts Jona Walk voegt eraan toe dat de minister geen geldige argumenten gebruikt: 'Nee! We mogen niet toestaan dat dit nu wordt gebruikt als argument om gehaast collectieve maatregelen zoals lockdowns in de permanente wet op te nemen zonder voldoende onderzoek naar de werkzaamheid en schade, en zonder adequaat maatschappelijk gesprek.'

Ter conclusie stelt Walk: 'We moeten ons blijven verzetten tegen het verder normaliseren van collectieve vrijheidsbeperkende maatregelen, massale inzet van testplichten en alle vormen van gezondheidsbewijzen.'

Eerste Kamer
    Uiteindelijk bleek vrijdag dat minister Kuipers nul op het rekest kreeg. Een meerderheid van de Eerste Kamer zag geen noodzaak om de behandeling van deze wetswijziging naar voren te schuiven.

Toch probeerden senatoren van de coalitiepartijen en GroenLinks de wetswijziging heimelijk te bespreken. Maar hier moest Eerste Kamerlid Henk Otten niks van weten. Hij heeft de beelden van een digitale vergadering zelfs online gezet om te laten zien wat er achter de schermen bij zo'n vergadering nu precies gebeurt.

NieuwRechts