Wonen wordt duurder in Noord-Holland: huisbezitters tientallen euro's meer kwijt

• dinsdag 20 december 2022
  •  Woningbezitters met een meerpersoonshuishouden zijn in Noord-Hollandse gemeenten in 2023 gemiddeld 30 euro meer kwijt aan gemeentelijke  woonlasten dan dit jaar.

ANP 20-12-2022

Volgens Vereniging Eigen Huis, dat een steekproef deed onder 107 gemeenten verspreid over het land, komt dat neer op een stijging van 3,6 procent.

De woonlasten bestaan uit onroerendezaakbelasting (ozb), afvalstoffen- en rioolheffing. Huiseigenaren betalen deze lasten jaarlijks aan hun gemeente. Iedere gemeente bepaalt zelf de hoogte van de tarieven, waardoor er tussen regio's flinke verschillen bestaan. In Noord-Holland stijgen de jaarlijkse lasten het hardst in Drechterland (94 euro), Stede Broec (98 euro), Medemblik (92 euro) en Heemskerk (78 euro). Alleen in Wormerland dalen de kosten, met 26 euro per jaar.

Volgens Vereniging Eigen Huis kent vooral de onroerendezaakbelasting flinke uitschieters. In de buurgemeenten Medemblik en Drechterland stijgt de ozb volgend jaar met tientallen procenten. Deze gemeenten hebben echter wel aangegeven dat de hogere heffing die inwoners moeten betalen aan de gemeente, gecompenseerd wordt door een verlaging van de waterschapslasten.

In 25 van de 107 onderzochte gemeenten door heel het land gaat de ozb volgend jaar juist omlaag. De tarieven zijn afkomstig uit de eigen opgaven van de gemeenten. In het eerste kwartaal van volgend jaar publiceert Vereniging Eigen Huis de cijfers over alle 344 gemeenten.

Noordhollands Dagblad