Wie is schuldig aan onze hoge CO2-uitstoot?

• dinsdag 20 december 2022
  • Jazeker, het duurt een jaar of tien, vijftien voor die twee nieuwe kerncentrales er staan.

15-12-2022

En dus hadden we eerder moeten beginnen en dan hadden we nu de laagste CO2-uitstoot per persoon van Europa kunnen hebben. Wie zijn er schuldig aan dat dit niet is gebeurd? Simon Rozendaal zet ze in de beklaagdenbank.

Het is waar dat het even duurt voor die twee nieuwe kerncentrales in Borssele er staan. Zit het tegen met vergunningen en zo, dan misschien wel vijftien jaar. Het klopt dus wat tegenstanders stellen, dat kernenergie tot 2035 geen grote rol speelt in het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Maar dit argument laat zich omdraaien. Stel dat Nederland twintig jaar geleden was begonnen met bouwen, elk jaar één kernreactor, dan had het nu de laagste uitstoot per inwoner van heel Europa. Tijd dus voor een spelletje zwartepieten rond de kerstboom: wie valt aan te wrijven dat dit niet is gebeurd?

Ter verhoging van de feestvreugde nog even wat cijfers. Nederland stootte in 2021 per inwoner 8,06 ton kooldioxide uit. Dat is even slecht als Duitsland (bruinkool) en Noorwegen (olie) en iets beter dan Polen met zijn kolen (8,6). Niet zo dramatisch als de vieze reus van Europa (Rusland met 12,1), maar veel slechter dan Frankrijk (4,7) en Zweden (3,4), twee landen die in het verleden in kernenergie investeerden.

Als de nucleaire renaissance niet nu maar twintig jaar geleden was ingezet, dan had Nederland thans een uitstoot van zo’n 3 ton CO2 per inwoner en in 2035 1 ton. Het was dan het stralende voorbeeld geweest dat het wel mogelijk is: welvarend én een lage CO2 -uitstoot.

Wie hebben dit verijdeld?

Milieuorganisaties hebben vele decennia politici en media opgehitst

Natuurlijk beginnen we met Greenpeace, Milieudefensie, Laka, WISE, en al die andere milieuorganisaties die dit land rijk is. Zij hebben gedurende vele decennia politici en media opgehitst.

Vanuit Greenpeace: Diederik Samsom (PvdA, nu hoog in Brussel), Liesbeth van Tongeren (GroenLinks, wethouder in Den Haag), Ike Teuling (SP, journalist in Brussel), Joris Thijssen (Kamerlid voor de PvdA), Faiza Oulahsen. Vanuit Milieudefensie: Wijnand Duyvendak (GroenLinks). Sommigen gaan zelfs nu schaamteloos door, zoals Peer de Rijk (Milieudefensie, WISE). Jan Haverkamp (Greenpeace) twitterde ‘sabotaging nuclear is a vital part of any succesful attempt to save the climate’. Daarbij bedoelt hij (vermoedelijk) niet het saboteren van reactoren maar van plannen om ze te bouwen.

Dan de politici die de agenda van de milieubeweging uitvoerden. Allereerst Laurens Jan Brinkhorst (D66) en Jacqueline Cramer (PvdA – tevens voorzitter van Milieudefensie). Zij hebben twintig jaar geleden drie kolen- in plaats van kerncentrales neergezet, toen al lang duidelijk was hoe slecht kolen zijn. Een speciale vermelding verdienen Frans Timmermans (PvdA) en Ed Nijpels (VVD). Als de camera draait, doen ze alsof ze serieus, heus, echt, eerlijk waar niet tegen kernenergie zijn, maar in werkelijkheid hebben ze niets nagelaten om het atoom de nek om te draaien. Ed Nijpels als voorzitter van de Klimaattafels, Frans Timmermans als EU-commissaris.

NPO, de VolkskrantNRC en Trouw zijn al tijden weinig objectief op dit vlak. Trouw had het onlangs weer over de ‘kernramp in Fukushima’. Daar wás geen kernramp: er was in 2011 een tsunami met ruim 15.000 doden, door straling viel er één. De Volkskrant meldde op de voorpagina dat de ‘nucleaire droom van Macron op het spel staat’ (lees: sommige Franse kerncentrales zijn aan een likje verf toe) en had het in de reportage níet over het feit dat Frankrijk dankzij die centrales bijna de laagste CO2-uitstoot van de Europese Unie heeft.

Veel hoogleraren hebben weinig ontzag voor duurzame feiten

Maar de echte booswichten in dit schouwspel zijn de bijna zeventig hoogleraren milieukunde en duurzaamheid die in 2011 een open brief in NRC Handelsblad aan het kabinet schreven om geen nieuwe kerncentrale in Borssele te bouwen. Initiatiefnemer was Jan Rotmans (hoogleraar duurzaamheid). Andere ondertekenaars waren Pier Vellinga (hoogleraar klimaatverandering), Klaas van Egmond (hoogleraar duurzaamheid) en Wubbo Ockels (de in 2014 overleden astronaut en hoogleraar duurzaamheid).

Als je hun argumenten terugleest, valt op hoe weinig ontzag ze hebben voor duurzame feiten: zo noemen ze nergens de lage uitstoot in nucleaire landen. Sterker, het gáát in hun open brief helemaal niet over CO2. Zij hebben hun status misbruikt en er zo aan bijgedragen dat Nederland een veel te hoge CO2-uitstoot heeft. Deze hooggeleerde heren moeten zich diep schamen.

ELSEVIER

Op de lagere school hebben we in het verleden geleerd dat er een aantal edelgassen zijn zoals argon, ozon en ook Co2. Misschien dat de generaties erna iets anders hebben geleerd of helemaal niets geleerd hebben over dat onderwerp, maar Co2 is een onmisbaar gas is ons toen geleerd.