Kabinet vindt hyperscale datacentrum Zeewolde 'onwenselijk'

• maandag 5 december 2022
  •  Elders in Zeewolde komt mogelijk wel een nieuwe Defensiekazerne.

Alexander Leeuw 5-12-2022

Een hyperscale datacentrum in Zeewolde, op de locatie waar voorheen het datacentrum van Meta zou komen, zou ‘ongewenst’ zijn. Dat schrijft minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, CDA). Elders in Zeewolde komt mogelijk wel een nieuwe Defensiekazerne.

Geen uitzondering

Zeewolde wil zelf ook geen hyperscale datacentrum meer op die locatie realiseren, geeft de minister aan. En in het ontwerpbesluit waar De Jonge eerder dit jaar mee kwam, dat bepaalt dat gemeenten in hun bestemmings- of omgevingsplan niet meer zulke datacentra mogen toelaten, is Zeewolde niet als uitzondering opgenomen. Na inwerkingtreding zal op deze locatie een hyperscale datacentrum dan ook niet meer mogelijk zijn, ‘ongeacht het huidige bestemmingsplan’. ‘Mocht er tussentijds een ontwikkeling plaatsvinden die strijdig is met het inmiddels in voorbereiding zijnde beleid en regels voor de vestiging van hyperscale datacentra’, voegt de minister toe, ‘zal de regering opnieuw overwegen of het instrument van schorsing kan worden ingezet om deze ontwikkeling te bevriezen.’

Landbouw of natuurontwikkeling

De Jonge reageert op vervolgvragen van de Tweede Kamerfractie van de Partij voor de Dieren die doorvraagt over wat er met de grond gaat gebeuren. De fractieleden ‘wijzen erop dat de regering geen antwoord heeft gegeven’ op de vraag of een datacenter op die locatie inderdaad onwenselijk zou zijn. Het antwoord is dus ‘ja’. Eerder werd al gesuggereerd dat de grond ingezet zou moeten worden voor landbouw of natuurontwikkeling. Zo werkt het niet, reageerde De Jonge toen.

Defensiekazerne

Er komt in de buurt mogelijk wel een Defensiekazerne. Zeewolde ‘is de voorlopige voorkeurslocatie voor de nieuwe kazerne van Defensie’, schrijft de gemeente op de eigen website. Het gaat om een locatie vlakbij de brug bij Nijkerk en ‘dat is een geheel andere locatie dan die waar het datacenter beoogd was’, laat een woordvoerder weten. ‘Het gaat ook om een heel andere omvang qua oppervlakte.’ Naar verwachting komt er half 2023 een besluit over de locatie, vervolgens begint de vergunningsaanvraag en ‘de uitwerking van de plannen zal daarna nog zeker 10 tot 15 jaar in beslag nemen’.

Binnenlands Bestuur