Relatie met provincie onder hoogspanning: Hollands Kroon pleit voor inspraak bij rol in energietransitie

• woensdag 2 november 2022
  • Categorie: , , ,

•  HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

’Industrieel landschap’, ’horizonvervuiling’, ’brede welvaart’, maar ook ’voldongen feit’. De nekharen staan sinds enkele weken recht overeind in de gemeenteraad van Hollands Kroon.

Lars van der Belt 1-11-2022

Dat bleek dinsdagavond laat tijdens een bijeenkomst die voor enkele gemeenteraadsleden naast informerend vooral ook dicterend aanvoelde. Aanleiding: de Concept Energievisie Noord-Holland Noord.

Daarover was eerder al consternatie ontstaan nadat het college van Hollands Kroon zich niet helemaal kon vinden in de plannen van de provincie om van de gemeente een ’energiehub’ van nationaal kaliber te maken. De plannen daartoe spreken onder meer van waterstoffabrieken, hoogspanningskabels en mega-transformatorstations, met een oppervlakte van richting de twintig hectare. ’Met de publieke discussie over het windmolenpark Wieringermeer en de bouw van datacenters nog vers in het geheugen’, gaf het college te kennen de soevereiniteit over de functie en het uiterlijk van de gemeente niet zonder slag of stoot prijs te geven. Compensatie is waarover gesproken werd, net als betrokkenheid van en inspraak voor de betrokken burgers.

Krachttermen

Dinsdagavond was er aan krachttermen geen gebrek toen de leden van de raad eenmaal hun zegje mochten doen. Volgens de partijen LADA en SHK is het vooral een klap in het gezicht van agrarisch Hollands Kroon en het landschap dat daarbij hoort. PvdA, GroenLinks, VVD en CDA toonden zich pragmatischer, wezen op de uitdagingen van de energietransitie, en ook vooral op de mogelijkheden die het met zich meebrengt.

Immers: als de provincie en het Rijk iets van Hollands Kroon willen, dan kan Hollands Kroon daar toch ook zeker wat voor terug vragen. Een landschapsarchitect is waar men aan zit te denken, net als een vestiging van een hbo-instelling, werkgelegenheid en natuurlijk: financiële compensatie. Maar het belangrijkste, en daar zijn alle partijen het wel over eens, is dat participatie voorop moet staan net als invloed in de planvorming voordat ze eenmaal gerealiseerd worden.

Zoals voorzitter van de bijeenkomst Lilian Peters van GroenLinks besloot: „Er is besef dat er voor draagvlak gezorgd moet worden. Er is al genoeg over ons uitgerold. En dat is ook wat wij als college uit gaan dragen: het is over ons en dus met ons. Niet zonder ons.”

Noordhollands Dagblad