Democratie afgeschaft! Bezoekers aan digitaal euro debat bij de Tweede Kamer weggejaagd door de politie

• donderdag 24 november 2022
  • Categorie: , ,
  •  een democratie onwaardig....

24-11-2022

Mark Jongeneel 24-11-2022

Gisteren was het debat over de digitale euro. Veel mensen maken zich terecht heel veel zorgen over de komst van alleen digitaal geld. Daarom was er heel veel belangstelling om het debat bij te wonen. Alleen had de Tweede Kamer daar niet op gerekend en hoe men toen met de bezoekers is omgegaan is een democratie onwaardig.

Net als bij de Coronademonstraties kwam de politie weer met vol machtsvertoon naar de Tweede Kamer om de bezoekers aan het digitale euro debat voor de deur van de Tweede Kamer te verwijderen. Wybren Van Haga (BVNL) vindt het een schande hoe de Tweede Kamer met deze bezoekers is omgegaan en eist opheldering van Kamervoorzitter Vera Bergkamp (D66). Ter informatie deze mensen hadden zich keurig aangemeld om het debat over de digitale euro te volgen op de publieke tribune. ‘Voor mensen die onderdeel willen zijn van het democratische proces moeten we juist de rode loper uitrollen, ’ vindt Wybren van Haga.

Vele honderden mensen hadden zich aangemeld om het debat van de Kamerleden met minister Kaag (Financiën) op de publieke tribune bij te wonen. Er bleek echter slechts beperkt ruimte te zijn waardoor velen, omringd door politie en Koninklijke Marechaussee (KMAR), voor de ingang moesten blijven wachten. Deze mensen zijn uiteindelijk door de politie en marechaussee weggejaagd. “Op grond waarvan worden burgers die zich keurig aanmeldden voor een Kamerdebat en niks anders deden dan wachten in de rij in de stromende koude regen weggejaagd door politie en KMAR met intimiderende lange wapenstokken bij de hand?”, schrijft journaliste en Telegraaf columnist Marianne Zwagerman op Twitter.

Kamerlid Wybren van Haga wil van voorzitter Bergkamp tekst en uitleg horen over de gang van zaken. “De Tweede Kamer is het huis van de democratie van- en voor alle Nederlanders”, zegt Van Haga die stelt dat het juist ‘geweldig’ is als mensen onderdeel willen zijn van het democratische proces. “De eventuele invoering van een digitale euro maakt zeer terecht veel gevoelens los en als mensen dan van heinde en verre naar hier komen, dan rol je juist de rode loper uit en sleep je er extra stoelen bij om ze een plekje te geven. Het tegenovergestelde dus van ze wegjagen door politie en marechaussee”, zegt Van Haga die van de Kamervoorzitter wil weten welke instructies er vanuit haar gegeven zijn en waarom het publiek niet met open armen ontvangen is.

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.

Vera Bergkamp toont weer aan geen politieke antenne te hebben. D66'ers en democratie zijn geen goede combinatie blijkt maar weer. Als je weet dat er zoveel belangstelling is voor een onderwerp dan speel je daarop in. Bijvoorbeeld door het onderwerp in de plenaire zaal te behandelen of men opent andere zalen met een live videoverbinding met de zaal waar de commissie vergaderd. Nee Bergkamp kiest ervoor om het plein voor de Tweede Kamer schoon te laten vegen door de politie. Dit is weer het zoveelste voorbeeld dat onze democratie door het partijkartel is afgeschaft.

DDS

Deze lieden van het schwabinet horen niet thuis in het binnenhof
    Een woordje kritiek is als gif voor dat stelletje narcistische einzelgangers
    Het is 24/7 machtsmisbruik. Zelf de orde handhavers creëren chaos.