Slechts 10 procent van de inwoners heeft veel vertrouwen in het gemeentebestuur van Den Helder. En dat zal niet snel hoger worden, vermoedt het college

• maandag 10 oktober 2022
  •  DEN HELDER - Het lukt het gemeentebestuur van Den Helder maar niet om het vertrouwen van meer inwoners te winnen.

Delano Weltevreden 10-10-2022

Het college vertelt de gemeenteraad hoe het percentage stapsgewijs moet worden vergroot.

Dit jaar had het gemeentebestuur gehoopt dat 32 procent van de inwoners (heel) veel vertrouwen zou hebben in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd. Het college kwam niet verder dan 10 procent. Dat moet dus beter, vinden burgemeester en wethouders.

Herwinnen

In de begroting 2023 die binnenkort door de gemeenteraad wordt behandeld vertelt het college hoe dat vertrouwen herwonnen moet worden.

De nadruk wordt gelegd op vier punten: de gemeente gaat meer (digitale) participatiemiddelen gebruiken, zoals het digitale platform Ingesprek.denhelder.nl.

Daarnaast wil het college communiceren over plannen en genomen college- en raadsbesluiten, inclusief de afwegingen die daarbij een rol hebben gespeeld.

Betere toegang

Inwoners en ondernemers die initiatieven hebben moeten beter toegang krijgen tot het gemeentebestuur. En de gemeente, het college en de gemeenteraad moeten beter zichtbaar zijn in de wijk.

Het herwinnen van vertrouwen zal in kleine stapjes gaan, blijkt uit de prognose van het college voor de komende jaren. In 2026 zal het percentage inwoners dat heel veel vertrouwen heeft niet hoger zijn dan nu. De winst moet voornamelijk worden geboekt in twee groepen: de groep inwoners die weinig vertrouwen heeft in het gemeentebestuur en de groep die nauwelijks tot geen vertrouwen heeft in het stadsbestuur.

18 procent

In 2023 heeft 18 procent weinig vertrouwen in het gemeentebestuur, 4 procent heeft nauwelijks tot geen vertrouwen, verwacht het college. De groep inwoners die weinig vertrouwen heeft moet elk jaar met 1 procent afnemen. De groep die nauwelijks tot geen vertrouwen heeft moet in 2024 en 2025 uitkomen op 3 procent. In 2026 moet dat 1 procent zijn.

Donderdag 13 oktober praat de raadscommissie bestuur en middelen over de begroting. De vergadering is live te volgen via de website van de gemeenteraad. Aanvang 19.30 uur.

Noordhollands Dagblad