Onverwachte bijval voor FVD in Trouw: "Baudet het spreekrecht ontnemen, dát is pas uitholling van de democratie"

• donderdag 27 oktober 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Soms staat er toch nog gezond verstand in kranten die linkser zijn dan Algemeen Dagblad.

Mark Jongeneel 27-10-2022

Zo staat er vandaag een opiniestuk in Trouw van Joop van Holsteyn, verbonden aan het Instituut Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden. Ook hij vindt het bizar dat Thierry Baudet is geschorst omdat hij zijn nevenfuncties en mogelijke extra verdiensten niet wil vermelden.

''In die democratische variant is nu eenmaal een cruciale rol weggelegd voor de volksvertegenwoordiger, die de verbinding vormt tussen volk en democratisch gelegitimeerde vertegenwoordiging. Als eigen is aan een democratische gemeenschap dat het volk regeert, dan geschiedt dat in de representatieve democratie via de inbreng en stem van de direct gekozen volksvertegenwoordiger. Wie vervolgens een volksvertegenwoordiger de mond snoert, tast deze essentie van onze democratie aan. Dat is nogal wat,'' schrijft van Holsteyn. Eigenlijk zegt men door Baudet te schorsen dat zijn kiezers niet meer mogen meedoen.

Van Holsteyn vervolgt zijn opiniestuk: ''Zeker, Baudet werd het recht om deel te nemen aan stemmingen niet ontnomen. Maar als dergelijke stemmingen worden gezien als de kern van de vertegenwoordigende democratie, dan hebben we het over een erg platte, welhaast triviale democratievorm. Wie kan leven met democratie zonder onderling overleg, debat en deliberatie is wel heel erg snel tevreden. Of beter: kan daarmee niet tevreden zijn.'' Eigenlijk wordt hier gewoon gezegd dat de Tweede Kamer fungeert als een stemmachine en dat de debatten er alleen maar zijn voor de vorm, dus voor de bühne. En inderdaad hier kunnen wij niet tevreden over zijn.

Van Holsteyn stipt tot slot aan dat men de kiezers van Baudet niet zomaar buitenspel kan zetten: ''Wellicht kwalijker nog is het gegeven dat de bestrijding van dit vermeende kwaad de kwaal weleens zou kunnen verergeren in plaats van genezen. De stelling dat het ontnemen van het woord aan een volksvertegenwoordiger – in het geval van Baudet iemand die bij de meest recente Kamerverkiezingen de steun kreeg van bijna 250.000 kiesgerechtigde burgers – de democratie uitholt, laat zich zeker zo goed verdedigen.''

(Artikel gaat verder onder de oproep onze App te downloaden) Goed nieuws! De Dagelijkse Standaard heeft tegenwoordig een eigen App! Download onze app voor Android of voor iPhone en blijf de hele dag op de hoogste van het laatste échte nieuws en de nieuwste hard rechtse opinies. En als je de app gedownload hebt, laat dan even een review achter alsjeblieft. Het betekent een hoop voor ons!

Dit is opinieartikel stuk getuigt van rationeel gezond verstand. Hier snakt Nederland naar. Dat er een debat op de inhoud wordt gevoerd over de staat van onze democratie en de rol van onze volksvertegenwoordigers daarin. En dat in Trouw die graag zou zien dat de PVV en FVD verboden worden. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

DDS