Edith Schippers maakt comeback: 'Ik ben VVD-lijsttrekker bij de Eerste Kamerverkiezingen'

• zaterdag 22 oktober 2022
  • Categorie: , ,
  •  Het is zover: de VVD begrijpt dat de partij een significante move nodig heeft om te voorkomen dat de partij wordt weggevaagd bij verkiezingen.

21-10-2022

Of nou ja, dat de partij 1/3e van de eerder behaalde zetels kwijtraakt. En dus wordt achterban-lieveling Edith Schippers van stal gehaald. Vandaag kondigt zij aan dat ze de 'lijsttrekker' wordt voor 'de Eerste Kamerverkiezingen.'

Jaren geleden was Edith Schippers minister voor de VVD. Ze was erg populair in de partij. Met name de leden en ook VVD-kiezers (kiezers zijn natuurlijk lang niet altijd lid) waren dol op haar, hoewel ze bij het bestuur ook heel aardig lag. De reden? Schippers stond bekend als ideologisch rechts. Een rechtsliberaal. Daarom was het belangrijk dat ze aan de zijde stond van Mark Rutte, die ideologisch immers totaal leeg was. En, oh ja, daarnaast functioneerde ze ook nog eens als zijn 'whip' - zijn 'zweep' die VVD'ers die buiten de pot wilden pissen terugfloot. Soms op lieve manier, vaak niet.

Maar uiteindelijk werd ze eruit gewerkt, ongetwijfeld omdat Rutte iedereen met een eigen machtsbasis in de partij wantrouwde. Dat was opvallend, want Schippers werd zelfs gezien als Rutte's mogelijke opvolger als die er uiteindelijk de brui aan zou geven. Opeens dus niet meer. Ze verliet de politiek en ging aan het werk in de private sector.

Nu maakt ze een comeback. De VVD kondigt het nieuws groot aan dat ze "lijsttrekker is van de partij bij de Eerste Kamerverkiezingen." Er is zelfs een filmpje voor gemaakt - een filmpje dat VVD'ers blijkbaar in vuur en vlam moet zetten:

In blauw gekleed - de kleur van haar partij. En ja, ze komt quasi sterk over. Schippers is terug en gaat het wel even doen. Het zou mij niet verbazen als de partij haar uiteindelijk tóch naar voren schuift om premierkandidaat te worden bij Tweede Kamerverkiezingen - dat ze dan met een systeem komen waarin de lijsttrekker bij de Tweede Kamerverkiezingen plaats neemt in het parlement en Schippers naar voren wordt geschoven als 'de nieuwe VVD-premier.'

Voorlopig zijn de reacties op dit filmpje en deze aankondiging echter niet wat de VVD hoopte.

"Op naar de nul zetels!" zegt Rutger van den Noort bijvoorbeeld. "Misschien dat dorky frame van tassendrager loslaten, beste voorlichters?" reageert ook Geerten Waling. "Edith Schippers is geen tassendrager, Sophie Hermans wel."

Een andere Twitteraar vindt het ronduit verbazingwekkend dat de VVD het blijkbaar geen probleem vindt dat mevrouw voor DSM werkt... en ook in de Senaat wil plaatsnemen. "Hahahahaha ja ja ze gaat in de kamer zitten maar werkt nog voor DSM een multinational! Nee dat is gewoon verenigbaar volgens de ideologie van de VVD!"

"De vrouw deze de hele zorg geliberaliseerd heeft," foetert Nick Hendriks. "Dus beter gezegd kapot heeft gemaakt tijdens kabinet Rutte 2. Waarom moet ze nu terugkomen?"

(Artikel gaat verder onder de oproep onze App te downloaden) Goed nieuws! De Dagelijkse Standaard heeft tegenwoordig een eigen App! Download onze app voor Android of voor iPhone en blijf de hele dag op de hoogste van het laatste échte nieuws en de nieuwste hard rechtse opinies. En als je de app gedownload hebt, laat dan even een review achter alsjeblieft. Het betekent een hoop voor ons!

Toch zijn er ook enkele reacties van VVD'ers die er wel blij mee zijn. "Fijn dat Edith weer actief mee komt doen!" zegt ene Bart van de Hulsbeek. En ene Sjoerd (met 1 hele volger, geen profielplaatje, en een gebruikersnaam met allerlei cijfers erin) stelt: "Redding van de VVD. Samen met Dilan de enige twee die mij nog van JA21/BBB kunnen weghouden. We zullen het zien!"

DDS