Omtzigt daags voor Algemene Beschouwingen: 'Nieuwe bestuurscultuur is helemaal dood'

• maandag 19 september 2022
  • Categorie: , ,
  • Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt is van mening dat de nieuwe bestuurscultuur 'helemaal dood' is.

Bart Reijmerink 19-9-2022

Daags voor de Algemene Politieke Beschouwingen uit de politicus stevige kritiek op een overleg tussen het kabinet en de coalitie. Omtzigt vraagt zich af in hoeverre de coalitie de regering controleert als de coalitie zelf de maatregelen voorstelt.

Zondag vond er een groot topoverleg plaats op het ministerie van FinanciĆ«n tussen leden van het kabinet en de fractievoorzitters van de coalitiepartijen. De grote afwezigen bij dit topoverleg waren de premier Rutte en minister Jetten.

Volgens Omtzigt laat dit overleg, dat ging over het energiebeleid, zien dat de nieuwe bestuurscultuur dood is. De belangrijkste ministers voor deze portefeuille, de voorzitter van het kabinet, Rutte, en Jetten waren afwezig, ondertussen worden er wel afspraken gemaakt omtrent maatregelen.

Omtzigt vindt het zorgelijk omdat de fractievoorzitters van de coalitie nu deze plannen gaan controleren terwijl ze deze plannen zelf hebben voorgesteld.

'De nieuwe bestuurscultuur is helemaal dood en dat is heel erg: De fractievoorzitters overleggen dus volgens de NOS zonder Rutte en Jetten over kabinetsbesluiten(!) over energiebeleid', schrijft Omtzigt.

'Dan gaan Rutte en Jetten akkoord op het Catshuis (niet in de ministerraad). En Rutte verdedigt het (zonder Jetten), terwijl de fractievoorzitters - die moeten controleren - de maatregelen opgesteld hebben. Wat is de bereidheid van de fractievoorzitters van 77 zetels om in het Algemeen Politieke Beschouwingen de regering te controleren of met de oppositie verbetervoorstellen te doen als zij de maatregelen zelf hebben voorgesteld? '

NieuwRechts