De leesmap van Climategate.nl op een druiligere zondag

•  De crisis is schrijnend maar Rutte IV blijft zwijgen tot aan Prinsjesdag

19-9-2022

De leesmap van Climategate.nl op een druiligere zondag

Van een onzer correspondenten.

Laten we het voor de apocalyps losbarst nog even over de energieprijzen hebben

Leden van de Staten Generaal,

Vorig jaar liet de minister-president Ons hier zeggen dat elke tijd een overgangstijd is. Een stoplap natuurlijk, in verband met de demissionaire status van het kabinet toen. Thans zijn er die vinden dat het over de eindtijd zou moeten gaan, in verband met het klimaat. Laten we het voordat de apocalyps losbarst nog even over de energieprijzen hebben, want het halve mkb dreigt failliet te gaan en ook voor de gewone man zijn gas en licht onbetaalbaar.

Verder lezen bij de Volkskrant hier.

‘Immigranten zijn niet van die natuurgenieters’

Als we echt na zouden denken over welk land de Nederlanders eigenlijk willen in 2050, inclusief alle trade offs, dan zouden er nog wel eens wat heilige huisjes kunnen sneuvelen. Fresco: ‘In 2050 zal een groot deel van de bevolking een migratie-achtergrond hebben, en die hebben niet de neiging om van de natuur gebruik te maken.’ Die nieuwe inwoners zouden dus wel eens heel andere prioriteiten kunnen stellen dan met veel kunst en vliegwerk de zandverstuivingen op de Hoge Veluwe (‘product van inefficiënte Middeleeuwse landbouw’) aan de praat houden. Het is vloeken in de kerk, maar het dwepen met ongerepte natuur is vooral een hobby voor de welgestelde, blanke middenklasse en daarboven.

Verder lezen bij Wynia’s Week hier.

Die lange warme zomer

De zomer van 2022 zal de boeken ingaan als een lange, warme en droge zomer. Maarten Keulemans schreef een groot artikel in de Volkskrant met de vlammende kop “Een zomer vol extremen”. Het was een kunstig breiwerk van waarheden, anekdotische bewijsvoering, roodkleurende kaartjes, gespikkelde bosbranden en losse zinnetjes opgetekend uit de mond van enkele KNMI-ers. Kortom: een meesterwerkje op het gebied van klimaatalarmisme. Keulemans:

“Bezorgd zijn ook KNMI’ers Van den Besselaar en Van der Schrier, die Europa onder hun ogen zien veranderen. Minder verkoelend poolijs in het hoge noorden, minder vochtige zeewind vanaf de Atlantische Oceaan, minder sneeuw en ijs op de bergen en minder doorstroom van hoge- en lagedrukgebieden over het Europese vasteland. Wat je dan overhoudt, is een continent dat ’s zomers ligt te verdorren en te verpieteren in de brandende zon, en ’s winters druilt in de regen.”

Een kunstig staaltje emo-journalistiek.

Verder lezen bij Klimaatgek hier.

De crisis is schrijnend maar Rutte IV blijft zwijgen tot aan Prinsjesdag

Voor de toelichting op de maatregelen, de boodschap over waar we ons in bevinden, kortom, voor een samenhangend verhaal verwijzen Rutte, Kaag en klimaat- en energieminister Rob Jetten (D66) steevast naar Prinsjesdag. Dán horen we van het kabinet wat voor crisis dit is. „Een bevreemdend toneelstuk”, zegt Mathieu Segers, hoogleraar hedendaagse Europese geschiedenis aan de Universiteit Maastricht.

„Wij zijn zo’n beetje het enige land waar de regeringsleider niet gezegd heeft: we zitten in een totaal andere situatie, een oorlogseconomie.” En kennelijk, zegt Segers, wil het kabinet ook tijdens zo’n crisis geen protocol aanpassen: het wachten is traditiegetrouw op Prinsjesdag. Terwijl de zorgen toenemen. „We sukkelen echt achteraan, ook in de discussie over wát er door deze crisis fundamenteel verandert.”

Verder lezen hier.

...