NPO66 leert ons dat melk ook al extreemrechts is: ‘Wat is dit nu weer voor waanzin?’

• vrijdag 30 september 2022
  • Categorie: , ,
  • ....het drinken van melk ‘uiting geeft aan het idee van een collectieve, witte verbondenheid’.

Robin de Boer 29-9-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:11

Brandpunt, ooit een journalistiek programma, merkt op dat Eva Vlaardingerbroek, JFVD’ers en de presentatoren van Ongehoord Nieuws graag hun liefde voor melk uiten. “Toeval, of een extreemrechts hondenfluitje?”

De waarde die aan melk wordt toegekend, als symbool voor witte superioriteit en als noodzakelijke voeding voor een krachtig (wit) lichaam, lijkt duidelijk zijn weerklank te vinden in Nederland, aldus Brandpunt.

Een onderzoeker van de Anne Frank Stichting zegt tegen het platform dat het drinken van melk ‘uiting geeft aan het idee van een collectieve, witte verbondenheid’.

Is dit De Speld?

Het artikel doet veel wenkbrauwen fronsen. “NPO66 leert ons dat melk ook al extreemrechts is. Fijn, hè, dat we daar belasting voor mogen betalen,” schrijft PVV-Kamerlid Martin Bosma.

“Is dit De Speld?” vraagt advocaat Bart Maes. Journalist Annelies Strikkers vraagt zich hardop af: “Wat is dit nu weer voor waanzin?”

Auteur en spreker Hans van Tellingen zegt: “Ah. Melk is nu ook extreemrechts.” Hij voegt er een facepalm-emoji aan toe.

Je verzint het niet

Ook Vlaardingerbroek en Raisa Blommestijn, één van de presentatoren van Ongehoord Nieuws, laten van zich horen. “Volgens de door de Nederlandse overheid gefinancierde media is dit het gezicht van ‘de internationale extreemrechtse beweging’ dat een ‘symbool van witte superioriteit’ vasthoudt,” schrijft Vlaardingerbroek bij een foto waarop ze drie flessen melk in haar handen houdt.

Blommestijn zegt op Twitter: “Onze Eva Vlaardingerbroek gaat de hele wereld over om te spreken in diverse programma’s en in plaats van dat de Nederlandse pers daar eens over schrijft, noemt NPO66 haar nu een boegbeeld van extreemrechts en white supremacy vanwege (ja ja) het drinken van melk. Je verzint het niet.”