Gasprijs in Hongarije laagste van Europa. Orbán: "Europees sanctiebeleid gebaseerd op valse veronderstellingen"

• vrijdag 9 september 2022
  • De Financial Times heeft de energieprijzen in Europa geanalyseerd.

Bart Reijmerink 9-8-2022

Het medium concludeert dat de gemiddelde prijs van elektriciteit voor Britse huishoudens minstens 30 procent hoger is dan die van veel van zijn Europese buren, terwijl Hongarije het goedkoopste gas heeft. De Hongaarse premier Viktor Orbán stelde eerder al dat de Europese sancties Europa harder treffen dan Rusland.

Financial Times keek ook naar Hongarije, waar de verlaging van de energiekosten betekent dat de huishoudelijke rekeningen nog steeds veel lager zijn dan in andere delen van Europa. De krant gaf dat toe en schreef dat Hongarije heeft verreweg de laagste gaskosten voor huishoudens kent.

Het medium voegde er ook aan toe dat premier Viktor Orbán, ondanks kritiek van andere EU-leden op de relatie met Moskou, een aantal overeenkomsten met Rusland heeft ondertekend die zorgen voor goedkopere gasleveringen.

Orbán bekritiseert al langer het sanctiebeleid van de Europese Unie. Volgens de Hongaren is de Europese bevolking de dupe van vergeldingsdrift uit Brussel. De sancties raken namelijk niet alleen Rusland, maar ook de gewone burger in Europa.

"In Brussel moet het moment van de waarheid komen, wanneer de leiders toegeven dat ze een rekenfout hebben gemaakt, dat het sanctiebeleid was gebaseerd op valse veronderstellingen en moet worden gewijzigd", aldus Orbán

NieuwRechts