De democratie is dood: D66-poedel Vera Bergkamp ontneemt Thierry Baudet het woord omdat Sigrid Kaag zich beledigd voelt

• donderdag 22 september 2022
  •  Het was te ranzig voor woorden wat er vanavond gebeurde in de Tweede Kamer:

22-9-2022

Het was te ranzig voor woorden wat er vanavond gebeurde in de Tweede Kamer: toen Thierry Baudet zijn toedracht gaf tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen liep het hele aanwezig kabinet weg. Omdat ze het zogenaamd heel erg vonden dat hij Sigrid Kaag beledigd zou hebben. Uiteindelijk riepen Geert Wilders (PVV) en Kees van der Staaij (SGP) Kamervoorzitter Vera Bergkamp (D66) op om ervoor te zorgen dat het kabinet terugkwam. "Wat u ook vindt van de heer Baudet, hij heeft het recht op zijn spreektijd," aldus Wilders.

Als je wilt weten hoe arrogant dit kabinet is hoef je alleen maar de inbreng terug te kijken van Thierry Baudet. De FVD-leider ontmaskerde vandaag namelijk op schitterend effectieve wijze de arrogantie en huichelachtigheid van het kabinet.

Zijn leidende motief was dat het kabinet willens en wetens een plan uitvoert dat erop gericht is om de manier waarop wij leven fundamenteel te veranderen - en zelfs om de aard van de mens te transformeren. Er is geen sprake van ongelukjes, of dingen die per ongeluk gebeuren. Het is een vooropgezet plan.

Alleen een blinde ziet dat nu niet... en tussen neus en lippen door zei hij ook dat Sigrid Kaag in Engeland gestudeerd had aan een universiteit die bekendstaat als dé bron van inlichtingenagenten in dat land. Dat klopt. St. Antony's College is inderdaad een centrum van de Britse inlichtingendiensten. Die zijn daar heel actief.

Maar Kaag reageerde daar buitengewoon geprikkeld op. Zo erg, zelfs, dat ze wegliep. En het hele kabinet met haar.

Ja, dat leest u goed: het kabinet liep weg terwijl een oppositieleider zijn speech gaf bij de Algemene Politieke Beschouwingen.

Daarop overlegde Bergkamp met Pieter Heerma (CDA) en Jesse Klaver (GroenLinks) en riep ze opeens op dat er geschorst werd. Maar dat pikten Baudet en ook Kees van der Staaij (SGP) en Geert Wilders (PVV) niet. Want, zeiden zij, het kabinet heeft gewoon het recht niet om weg te lopen. Ze moeten daar lekker zitten in Vak K en luisteren naar wat volksvertegenwoordigers te zeggen hebben. Dat ze dat niet leuk vinden, soit. Ze slikken het maar. Dat hoort bij hun taak.

Na tien minuten ofzo kwam er eindelijk weer een vertegenwoordiger van het kabinet terug. Het ging natuurlijk om premier Mark Rutte. Die liet weten dat Baudet zogenaamd veel te ver was gegaan. Hij kwam terug om te luisteren naar Baudet... "maar het zal heel bepalend zijn" wat Baudet precies zou zeggen.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Maar wacht eens. De partij van Sigrid Kaag, D66, noemde Geert Wilders nog tijdens dit debat de bedrijfspoedel van Poetin! Maar als Baudet dan alleen maar zegt dat de Britse inlichtingendienst topofficieren heeft weggehaald bij hetzelfde College als waar Kaag afgestudeerd heeft, dan gaat dat "te ver?"

Beschamend. Wat een schaamteloze vertoning.

En wacht het werd nog erger: die walgelijke Vera Bergkamp ontnam Baudet zelfs het woord. "Er is een druppel voor alles," zei de Kamervoorzitter, en dat is het dan.

Wat een waanzin. Beschamend. Walgelijk.

Geert Wilders eiste dan ook van Bergkamp dat zij haar woorden terugneemt en Baudet gewoon laat uitpraten. Die weigerde dat natuurlijk, want ze had duidelijk tijdens de schorsing instructies gekregen van haar partijgenoot Kaag.

Te walgelijk. De democratie is dood.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Na de schorsing gaan we zien of er nog iets gebeurt. Maar het lijkt erop dat het kabinet gewoon zijn zin heeft; dat een gekozen volksvertegenwoordiger de mond wordt gesnoerd omdat hij iets zegt dat hen niet bevalt.

Weg vrijheid van meningsuiting. Weg democratie.

En die achterlijke D66'ers denken ook nog dat ze deze strijd gaan winnen als

DDS