Kabinet loopt weg, wat verbergt Kaag?

• donderdag 22 september 2022
  • Categorie: , ,
  • "Ik neem mijn woorden niet terug"

Kabinet loopt weg, wat verbergt Kaag?

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, het belangrijkste debat van het jaar, blokkeerden kabinetsleden de inbreng van FVD-partijleider Thierry Baudet. Midden in zijn betoog maanden ze Kamervoorzitter Vera Bergkamp tot ingrijpen en liepen daarna weg, waarop Bergkamp besloot het debat te schorsen en Baudet het woord te ontnemen. Hij mocht zijn betoog niet afmaken. Een Nederlandse volksvertegenwoordiger werd gisteren monddood gemaakt.

St Antony’s College

Toen Baudet begon over het St Antony’s College in Oxford, als voorbeeld van een elitaire universiteit waar het cultuurmarxisme nooit is verdwenen, raakte hij een gevoelige snaar bij D66-minister Sigrid Kaag. Zij studeerde bij het instituut, dat in Oxfordse kringen bekend staat als “spy college”: een plek waar diverse geheime diensten, waaronder de Britse MI6, studenten rekruteerden. Voor Kaag en alle andere bewindspersonen was het benoemen van deze ongemakkelijke feiten aanleiding om het betoog van Baudet te onderbreken.

Opmerkelijke overreactie

Het kabinet saboteerde dus de inbreng van een oppositielid. Maar waarom? Is het niet zo dat een volksvertegenwoordiger zich onderzoekend en kritisch moet kunnen verhouden tot de achtergrond van kabinetsleden? Het is immers de grondwettelijke taak van een Tweede Kamerlid om ministers te controleren.

Wij vragen ons dan ook hardop af: wat heeft Sigrid Kaag te vrezen of te verbergen? De ronduit bizarre sabotageactie van het voltallige kabinet doet vermoeden dat er meer aan de hand is dan we nu weten.

Bron:
    Nieuwsbrief FvD