Datacenters in Nederland slurpen jaarlijks 1 miljard liter drinkwater, en die in Noord-Holland samen meer dan de helft daarvan. Dat is ’niet wenselijk’ vindt minister Harbers

• woensdag 28 september 2022
  • Categorie: , , , ,
  •  DEN HAAG - De datacenters in Noord-Holland verbruiken meer dan de helft van al het drinkwater dat deze hele sector in heel Nederland opslurpt.

Bart Vuijk 28-9-2022

De hyperscale datacenters van Google en Microsoft in de Wieringermeer nemen het leeuwendeel voor hun rekening.

De enorme datahallen van Google en Microsoft in het noorden van de provincie verbruiken samen met 26 veel kleinere datacenters meer dan de helft van al het drinkwater in Nederland dat de gehele sector "informatie en communicatie" voor koeling gebruikt. Dit is de sector waar datacenters onder vallen.

Dit blijkt uit een brief die minister Harbers naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Harbers werd door VVD-kamerlid Minhas bevraagd over een artikel in deze krant. Daarin staat dat het datacenter van Microsoft in de Wieringermeer er in een jaar tijd 33 Olympische zwembaden aan drinkwater doorheen jaagt om de duizenden servers in de gebouwen te koelen.

Minister Harbers noemt het ’niet wenselijk’ dat datacenters drinkwater gebruiken om te koelen, maar kondigt in zijn brief geen maatregelen aan om dat te voorkomen. Hij gaat er vanuit dat datacenters daar zelf mee stoppen omdat zij als eerste van het drinkwaternet kunnen worden afgesloten op het moment dat er te weinig drinkwater dreigt te zijn voor huishoudens. Dat risico zouden de data-opslagbedrijven willen voorkomen door op een eigen waterstroom over te stappen. Van Microsoft is bekend dat het bedrijf kijkt naar het gebruik van regenwater voor de koeling van nieuwe gebouwen. De bestaande datahallen blijven op het drinkwaternet aangsloten.

In de brief geeft Harbers antwoord op de vraag hoeveel drinkwater datacenters verbruiken. Het CBS houdt deze gegevens bij voor heel Nederland. Het verbruik van de sector "informatie en communicatie", waaronder de datacenters vallen, was in de periode van 2018-2020 steeds ongeveer een miljoen kubieke meter per jaar.

Volgens gegevens van waterbedrijf PWN wordt er per jaar aan datacenters in Noord-Holland 550.000 kubieke meter drinkwater geleverd. Dat is dus meer dan de helft van het nationale verbruik van deze hele sector.

In Noord-Holland gaat het om 28 datacenters, waarvan Microsoft momenteel 84.000 kubieke meter water voor zijn rekening neemt. De verbruiksgegevens van Google zijn onbekend, omdat het bedrijf die niet publiek heeft gemaakt. PWN geeft geen cijfers van individuele aansluitingen.

Een miljoen kubieke meter water is een miljard liter. Een gemiddelde Nederlander verbruikt 50.000 liter per jaar. Het nationale waterverbruik van datacenters en verwante bedrijven staat gelijk aan het verbruik van 20.000 mensen, ongeveer het bevolkingaantal van Weesp. Als het gaat om het drinkwaterverbruik van alleen de Noord-Hollandse datacenters, staat dat gelijk met het verbruik van de hele bevolking van Landsmeer of Laren (11.000 mensen).

Zowel Google als Microsoft hebben uitbreidingsplannen in de Wieringermeer. Voor Microsoft zijn nieuwe terreinen in ontwikkeling, Google heeft al extra grond gekocht maar bebouwt die voorlopig niet.

Noordhollands Dagblad

De hypocrisie van partijen als Groen Links, Pvda en de Regeringspartijen kent geen grenzen want wel een bouwvergunning afgeven voor weer een Data Centers die in de toekomst weer onnoemelijk veel stroom verbruikt en drinkwater slurpt, maar de burgers moeten van deze partijen wel onder een warm dekentje bij de TV zitten omdat er energie bespaard moet worden. Jammer dat niet veel meer mensen dat hypocriete van die partijen niet willen zien en voor hun ondergang blijven stemmen op die partijen.

WTF!

Ook SMART IS NIET GRATIS. Eerst droogt Californië op en nu ook hier enorme verhoging drinkwaterrekening Q1 in 2013 (terwijl het constant regent).. Waarom, Pieter Grinwis, Queeny Rajkowski, Henri Bontenbal, Hind Dekker-Abdulaziz, Suzanne Kröger en Laura Bromet, stellen de provincies en onze overheid geen zelfvoorzienende eisen aan de vestigingsvergunning voor datacenters #datacentra? Als deze gebouwen 1 ding méé hebben is het toch een gigantisch dak voor zonnepanelen en regenwateropvang! Moeten wij nou met zijn allen een absurd verhoogde drinkwaterrekening betalen voor feitelijk verbruik van 84 miljoen liter DRINKwater per datacenter? Waternet gebeld en geschreven, het sussend antwoord was dat datacenters geen drinkwater verbruiken maar 'industrieel water'. Er liggen parallelle leidingen door heel t land? Simpelweg onwaar. Onze overheidsorganen moeten eens stoppen met PR riedels, het eerlijke verhaal vertellen en de kosten neerleggen bij de grootverbruikers en investeerders die grof aan de infrastructuur verdienen, waar wij met onze zuurverdiende centjes belasting voor betalen!