Peiling Maurice de Hond: 'Lijst Omtzigt veruit de grootste bij nieuwe verkiezingen'

• maandag 8 augustus 2022
  • Als er nieuwe verkiezingen gehouden worden en áls Pieter Omtzigt daar aan mee doet met zijn eigen lijst, nou, dan wordt die gloednieuwe partij ruimschoots de grootste. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Maurice de Hond.

Michael van der Galien 7-8-2022

Op dit moment zit Omtzigt in een eenmansfractie, dit omdat hij uit het CDA geknikkerd werd via allerlei ranzige backstabbing tactieken bedoeld om hem te beschadigen. Als er nieuwe verkiezingen komen verandert die situatie volledig, aangenomen dat hij daar tenminste aan meedoet en dan ook nog eens me zijn eigen paritj.

Want Omtzigt kan met die nieuwe partij rekenen op 24 zetels. Daarmee is zijn (toekomstige) partij ook meteen de grootste in de Tweede Kamer. De VVD moet dan genoegen nemen met een tweede plek, met 'slechts' 19 zetels. Voor andere partijen zou dat natuurlijk best prima zijn, maar voor de club van Mark Rutte is dat een enorme nederlaag.

In deze situatie verliest ook BBB van Caroline van der Plas flink wat virtuele zetels. Zonder Lijst Omtzigt staat BBB op 19 zetels, maar mét die lijst blijven daar nog maar 11 van over. Let wel, dat is nu met de theoretische situatie dat Lijst Omtzigt er komt. Als Omtzigt echt dat avontuur aangaat kun je er vanuit gaan dat BBB significant méér verliest aan hem.

De PVV wordt in dat geval weer de derde partij van het land, ditmaal met 13 zetels. D66 en GroenLinks krijgen er 12, BBB dus 11 net als de PvdA. Vervolgens is er een gat naar alle andere partijen, waaronder JA21 dat in zo'n geval eigenlijk net zo groot is als FVD - waarvan ze dachten dat ze FVD wel even zouden verslaan want oh jongens, de media vinden Joost Eerdmans en Annabel Nanninga zo lief.

Tja.

Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!

Als het echt zo ver is kun je er vergif op innemen dat het allemaal verandert; sommige partijen zullen minder verliezen aan Omtzigt dan verwacht, maar andere partijen juist meer. Ik verwacht dat BBB in dat geval écht heel ver terugvalt, terwijl een partij als FVD bijvoorbeeld juist hoger uitkomt dan verwacht. Het CDA wordt helemaal leeggevreten en wordt een tweede ChristenUnie, JA21 valt terug naar een zetel of drie, misschien vier. Ondertussen zal de PVV volgens mij beter presteren dan verwacht door De Hond, inderdaad, net als FVD.

Maar goed, het is wel een leuke indicatie van wat Omtzigt voor elkaar kan krijgen als hij meedoet. Hij heeft heel duidelijk potentie - en dan niet zomaar wat potentie, maar de potentie om Rutte ein-de-lijk te ontkronen.

DDS

Onbegrijpelijk dat ondanks de huidige ellende, leugens en indoctrinatie nog zoveel mensen VVD, D'66, G.L. P.v.d.D en PvdA stemmen.
    Gelukkig zijn de CDA kiezers toch nog verstandiger. De extreem linkse kneuzen zullen altijd voor hun ondergang kiezen, daar is ook geen verstandig woord meer mee te voeren.