Gelderse LTO-afdelingen: 'landelijke LTO moet rug recht houden'

• maandag 1 augustus 2022
  •  DOETINCHEM - Alle Gelderse afdelingen van LTO zitten op een lijn en willen dat LTO Nederland in het komende gesprek met het kabinet, de rug recht houdt.

George Borghouts 1-8-2022

Dat zeggen Stefan te Selle van LTO Noord afdeling Oost Achterhoek en ook Jos Bolk van LTO Noord afdeling De Liemers Montferland.

Te Selle en Bolk reageren hiermee op een rondgestuurd app-bericht dat uitlekte via de website Boerenbusiness.nl. Daarin dreigt het lokale bestuur van LTO Gelderse Vallei met opstappen als Sjaak van der Tak bij een gesprek met vertegenwoordigers van het kabinet niet vasthoudt aan een aantal harde eisen.

Gesprek 'zonder taboes'

LTO Gelderse Vallei is verbaasd dat voorzitter Van der Tak toch in gesprek wil gaan met het kabinet over de zwaar bekritiseerde stikstofplannen. Dat nieuws kwam donderdag 28 juli naar buiten. Van der Tak was door premier Rutte gebeld en uitgenodigd voor een gesprek 'zonder taboes'. Dat de voorzitter op de uitnodiging wil ingaan, zorgt voor onrust binnen LTO.
    Het bestuur van de afdeling in de Gelderse Vallei dreigt op te stappen als er niet wordt vastgehouden aan een aantal punten. Zo wil het bestuur onder meer dat de onteigening van boeren van tafel gaat en dat er naast Johan Remkes ook een andere stikstofbemiddelaar komt.

Stappen andere besturen ook op?

Of dat dreigement ook gehanteerd wordt door de andere Gelderse afdelingen konden Te Selle en Bolk niet bevestigen. Bolk: "We zitten op één lijn, maar per afdeling kan de toon in scherpte verschillen."