Wilders hekelt koerswijziging VVD: 'Ze voeren de totale D66-agenda uit van boerenhaat tot lak aan de gewone Nederlander'

• zondag 31 juli 2022
  • Categorie: , , ,
  • Volgens JA21-Kamerlid Derk Jan Eppink heb je geen GroenLinks meer nodig met deze nieuwe VVD-koers.

30-7-2022

VVD-Tweede Kamerlid Silvio Erkens, woordvoerder klimaat voor de partij, vertelt in een interview dat zijn partij niet langer gaat voor 'haalbaar en betaalbaar' maar voor een ambitieus klimaatbeleid. Zowel de PVV als JA21 zijn kritisch op het VVD-pleidooi.

Erkens wil met zijn partij voor een radicaal anders klimaatbeleid gaan. Hiermee wil hij gaan breken met de traditionele visies over klimaat bij de VVD.

"Ik verbind een ambitieus klimaatbeleid aan de liberale kernwaarden: eigen verantwoordelijkheid, vrijheid, en de denkers die daarover geschreven hebben. Het is juist ontzettend liberaal om met dit thema aan de slag te gaan. Liberale denkers zeggen: jouw vrijheid houdt op waar die anderen schaadt. We zijn nu de vrijheid van toekomstige generaties aan het schaden door de manier waarop we met onze planeet omgaan", vertelt Erkens in een interview met Trouw.

Volgens Erkens is klimaat niet langer meer een links thema: "Ik denk dat we het vroeger meer als een links onderwerp zagen. En dat het niet voelde als een thema om naar ons toe te trekken. Je ziet in het debat twee dingen door elkaar lopen. De oplossingen voor klimaatverandering aan de ene kant, maar ook een beeld over de manier waarop mensen hun leven zouden moeten leiden."

PVV-voorman Geert Wilders is kritisch op het klimaatpleidooi van de VVD'er. Volgens Wilders schuift de VVD definitief de kant van D66 op.

'Laat de burger maar betalen, het zal de VVD worst zijn. Betaalbaar hoeft niet meer van ze, stelletje aso’s. Ze voeren de totale D66-agenda uit van boerenhaat tot lak aan de gewone Nederlander', schrijft Wilders.

Ook JA21 vindt het bedenkelijk dat VVD opnieuw met een standpunt 180 graden draait.