Stort van licht radioactief afval in Middenmeer in specifieke gevallen aan de gemeenteraad gemeld

• vrijdag 10 juni 2022

HOLLANDS KROON - MIDDENMEER

De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) gaat het college van B en W in Hollands Kroon vooraf informeren over de stort van bepaalde radioactieve stoffen (categorie specifieke vrijgave) op de stortplaats van Afvalzorg Wieringermeer Middenmeer.

Winnie van Galen 10-6-2022

Aanleiding van deze maatregel waren vragen vanuit de gemeenteraad over de stort van lage concentraties radioactief afval en giftig polonium-210 op genoemde stortplaats. Een aantal politieke partijen vroeg zich af of het allemaal wel in de haak was.

Vervolgens zijn er gesprekken geweest tussen de ANVS, de gemeenten Hollands Kroon en Medemblik en de provincie Noord-Holland. Daaruit is gebleken dat de provincie geen rol speelt bij het vergunnen van de stort van zeer laagradioactief afval (polonium-210) bij Afvalzorg in Middenmeer maar de ANVS hiervoor het bevoegd gezag is.

Procedure

Bij de procedure voor de stort van kleine concentraties van genoemde stoffen is de gemeente al betrokken. Zodoende is het niet nodig hiervoor aparte afspraken te maken, aldus het college in een memo aan de raadsleden.

De gemaakte afspraken betreffen alleen de procedure rondom de specifieke vrijgave door de ANVS. Daarbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan natte fractie afkomstig uit de olie- en gaswinningsindustrie en geothermie. In het geval van een specifieke vrijgave is de ANVS verplicht dit via www.officielebekendmakingen.nl te publiceren maar werd de gemeente niet geïnformeerd. Dat gaat nu veranderen. Overeengekomen is dat de ANVS het college vooraf informeert over de stort van een specifieke vrijgave. Vervolgens wordt de raad hiervan in kennis gesteld, aldus het college van B en W.

Noordhollands Dagblad

Het ECN loost ongestraft al jaren radioactief afval in zee. Nee niet de koelpijp vlak onder de kust maar een smeerpijp die ongeveer uitkomt bij de west ton voor de kust van Petten. Iemand er al iets over gehoord? Doofpot??