Nieuw college Hollands Kroon is bezig de zaken af te ronden. Installatie nieuwe raadsleden over een kleine maand verwacht

• vrijdag 10 juni 2022
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

De onderhandelingen over een nieuw college in Hollands Kroon zijn in een vergevorderd stadium. Naar verwacht worden de nieuwe wethouders eind juni/begin juli geïnstalleerd.

Winnie van Galen 10-6-2022

Met die mededeling kwam Jip Pankras die namens Senioren Hollands Kroon bij de onderhandelingen is betrokken donderdag tijdens een van de gemeenteraad. Volgens Pankras ’zijn de afgelopen maanden goede stappen gezet, wordt er gepraat over de portefeuilleverdeling en de laatste hand gelegd aan de teksten over de beleidsvoornemens’. Voor het zomerreces is vervolgens de installatie van het nieuwe college te verwachten, aldus Pankras. Bij de vorming van het nieuwe coalitie zijn vijf partijen betrokken: winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen Onafhankelijk Hollands Kroon, Senioren Hollands Kroon, PvdA, D66 en GroenLinks.

Matglas

Pankras vertelde over de collegevorming na opmerkingen van CDA-raadslid Reginald Visser. Die beklaagde zich over het feit dat hij niks hoorde over de coalitiebesprekingen. ,,Ik zit in matglas te kijken, het is ijzingwekkend stil. Met veel aplomb is door OHK aangegeven dat het anders moest, meer open en transparanter. Wij tasten in het duister. Gaat het goed, gaat het niet goed? We weten het niet.’’

OHK-raadslid Lars Ruiter antwoordde Visser dat er tijdens het presidiumoverleg eind mei een update is gegeven door OHK-fractievoorzitter Alexander Bügel. Daarnaast is het een landelijke trend- dat de onderhandelingen over de vorming van een nieuw college langer duren, aldus Ruiter die het woord voerde namens Bügel die afwezig was.

Noordhollands Dagblad