Oeps! 'Schokkend'! Telegraaf geeft toe: Rusland is de oorlog aan het winnen, niet Oekraïne

• zaterdag 18 juni 2022
  •  Schokkende informatie in De Telegraaf. Ja, echt. Heel schokkend. De grootste krant van Nederland geeft namelijk opeens toe dat Rúsland de oorlog aan het winnen is.

Michael van der Galien 18-6-2022

Dat is wat gek, want tot nu toe lazen we alleen maar dat Oekraïne zo ongelooflijk bezig was: dat de Russische beer dit niet kón winnen, want oh jeetje, die Oekraïeners zijn ongekend sterk! Nu opeens niet meer. Een "kentering" noemt De Telegraaf dat. Maar experts zeggen: het is geen kentering, het was altijd al het geval. Oeps!

De krant spreekt opeens met experts die nu dan toch maar toegeven dat Rusland feitelijk aan het winnen is. Patrick Bolder van The Hague Centre for Strategic Studies (HCSS) zegt dat laatste heel duidelijk. "We hebben aan wensdenken gedaan," stelt hij. "We hebben ons blindgestaard op de Oekraïense successen, en zagen niet wat er verder gebeurde in het land."

Want dat is wat er aan de hand is. Rusland is feitelijk bezig de hele Donbas in handen te nemen - of heeft dat al gedaan. De strijd voor Charkov en Kiev is van ondergeschikt belang - en was dat vanaf dag één.

"Oekraïne is nooit aan de winnende hand geweest," citeert De Telegraaf een andere expert, Peter Wijninga. "Het land heeft zich heel goed verdedigd, maar Moskou is zijn buren nog steeds veruit de baas, in mensen én in middelen. Rusland heeft veel fouten gemaakt in het begin van de oorlog, maar is in staat zich te herpakken, zoals dat in de geschiedenis vaker is gebeurd."

En dan komt het belangrijkste nog van Wijninga's uitspraken. "In principe heeft [Poetin] dan de doelen bereikt die hij zichzelf had gesteld" voor de oorlog begon, zegt de expert namelijk ook. "Hij kan zichzelf dan feliciteren en gaan onderhandelen, met een heel sterke positie. De kans dat Kiev in staat is het gebied weer terug te veroveren is namelijk niet groot."

Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!

Inderdaad. En dat maakt het erg vreemd dat Westerse politici Oekraïne nog steeds geen toestemming geven om via diplomatie een einde te maken aan dit conflict. Het is bijna alsof ze dat niet wíllen.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks ófeenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
    DDS

Als we de westerse media moeten geloven dan levert Oekraïne werkelijk alles wat nodig is voor de levensbehoefte.
    Melk wordt duurder vanwege het graan, vlees wordt duurder vanwege de grondstoffen, bakkers verhogen de prijs van brood vanwege de hoge graankosten, prijzen zonnebloemolie rijzen de pan uit en ga zo maar door.
    Als we dan weten dat de graanproductie wereldwijd van Oekraïne slechts 4% bedraagt en dat de prijsverhogingen van de zonnebloemolie gelijk vielen met de uitverkoop van zonnebloemolie in Hongarije. India koopt de olie goedkoop van Rusland en vervolgens verkoopt India diezelfde olie met woekerwinsten aan West Europa waaronder Duitsland. U zult begrijpen dat we beetgenomen worden waar we bij staan want natuurlijk weten de politici van de EU en Nederland en Duitsland dat ook..

Daar geloof ik niets van want gisteren nog heeft psychopaat Rutte de oorlog aan Rusland verklaard, dus dat zal Poetin wel afschrikken en het tij doen draaien. Nederland heeft al jaren geen fatsoenlijke wapens en voldoende munitie meer maar onze psychopaat koopt zware wapens op bij zijn Amerikaanse vrienden en schenkt die met een paar miljard extra aan zijn vriend Zelensky. Dat het wapentuig Oekraïne niet bereikt omdat het of vernietigd wordt door de Russen, of het verdwijnt in het zwarte circuit of de wapens worden verhandeld op de zwarte markt.
    Het zal Rutte een zorg zijn zolang wij dat betalen en hij goede sier kan spelen bij zijn vrienden wapenproducenten.