Wordt de kunstcollectie van Rob Scholte nu toch geveild? Het Amsterdamse hof neemt daar binnenkort een besluit over

• zaterdag 18 juni 2022
  • Categorie: , , ,
  •  DEN HELDER

Bijna twee jaar probeert de gemeente Den Helder de kunstcollectie van Rob Scholte openbaar te verkopen. Binnenkort neemt het Amsterdamse gerechtshof daar een besluit over.

Delano Weltevreden 18-6-2022

Scholte zat met zijn Rob Scholte Museum in het voormalige postkantoor aan de Middenweg. Hij wilde het pand kopen, maar de gemeente verbrak de onderhandelingen en verkocht het gebouw in 2017 aan de firma A. Tuin.

Scholte moest het pand verlaten. Hij was de gemeente nog bijna 20.000 euro aan achterstallige energiekosten schuldig. De kunstenaar weigerde uit het gebouw te vertrekken. Een deurwaarder zette hem er met behulp van de politie uit. Dat is ruim vier jaar geleden.

Inboedel

De kunstcollectie en zijn inboedel zijn na de uitzetting door de gemeente opgeslagen. Op kosten van Scholte. Dat geld en de kosten van de ontruiming, wil de gemeente terug.

Ook Friedberg & Mahn Advocaten uit Amsterdam, het voormalige advocatenkantoor van Scholte, krijgt nog geld van hem. Volgens de stadsadvocaat ruim 477.000 euro, exclusief rente. De gemeente en het Amsterdamse advocatenkantoor willen samen tussen de 1,2 en 1,4 miljoen euro van Scholte. Als zijn kunstcollectie wordt geveild, brengt die volgens een door de gemeente ingehuurde expert zo’n 350.000 euro op. Scholte vindt dat zijn collectie miljoenen waard is.

De gemeente én Friedberg & Mahn hebben executoriaal beslag gelegd op de kunstcollectie die nu bij veilingbedrijf BVA is opgeslagen. Omdat er geen andere manier is om geld van de kunstenaar te krijgen, moet de kunstcollectie geveild worden, zegt de advocaat van de gemeente Den Helder.

Kans

De rechtbank heeft de veiling enkele malen tegengehouden om Scholte de kans te geven zelf kopers te vinden. Dat is niet gelukt. De gemeente was vervolgens aan zet, maar het Amsterdamse gerechtshof stak daar een dik jaar geleden een stokje voor. Het hof vond dat het niet de bedoeling was dat Scholte door de gemeente vermorzeld werd. De kijvende partijen moesten proberen hun geschil via mediation op te lossen.

Die mediation is mislukt. Volgens de gemeente omdat Scholte nooit is komen opdagen, zijn advocaten waren wel aanwezig. De kunstenaar zegt dat de gemeente allerlei aanpassingen in de mediationovereenkomst wilde verwerken, nadat hij had getekend. Daar ging hij niet mee akkoord. De gemeente tekende maanden later terwijl op het stuk de datum stond waarop Scholte en echtgenote hadden getekend. Scholte zegt dat daarmee de werkelijkheid geweld werd aangedaan. Hij eiste dat de juiste datum bij de gemeentelijke handtekening zou komen te staan. Akkoord gaan met een handtekening bij de oude datum zou volgens Scholte betekenen dat hij per die datum aan geheimhouding was gebonden. Hij zou dus niets mogen zeggen over de tussenliggende periode waarin de gemeente volgens hem dwars lag.

Schande

De stadsadvocaat sprak er bij het hof schande van dat Scholte de geheimhoudingsafspraak heeft geschonden. Zij vindt dat het hof dat mee moet laten wegen in het besluit over de openbare veiling van de kunstcollectie.

Als het hof besluit dat de kunstcollectie niet verkocht mag worden, wil BVA de kunstwerken daar weg hebben. Dan zal er een andere opslagplaats moeten worden gevonden en zullen de kosten verder oplopen, zegt de stadsadvocaat.

Scholte vindt dat veiling van zijn kunstcollectie ’onaanvaardbare kapitaalsvernietiging’ en ’vernietiging van mijn levenswerk’ is. Als hij de kunst terug krijgt, krijgt hij ook zijn leven terug, zegt de berooide kunstenaar. Voor de gemeente is onaanvaardbaar dat Scholte de collectie zelf ergens opslaat. Want dan heeft Den Helder daar geen enkel zicht meer op. BVA kan bovendien geen kijkdagen organiseren en de kunstwerken kunnen tijdens de verplaatsing beschadigd raken.

Eerder

Het hof heeft eerder geoordeeld dat de gemeente de besprekingen met Scholte over de verkoop van het postkantoor niet had mogen afbreken. Omdat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld, heeft Scholte enige tijd geleden een schadeclaim van 1,7 miljoen euro naar het Helderse stadhuis gestuurd. De gemeente zou het bedrag dat van hem wordt geëist daarvan kunnen aftrekken, vindt Scholte.

De gemeente wijst er echter op dat de kunstenaar in een schadestaatprocedure moet aantonen welke schade het afbreken van de onderhandelingen heeft veroorzaakt. Volgens de stadsadvocaat kan hij alleen het negatief contractbelang claimen. Dat betekent dat de gemeente alleen de kosten zou moeten vergoeden die de kunstenaar heeft gemaakt ten aanzien van de onderhandelingen.

Noordhollands Dagblad