Europese miljoenen voor innovatie gemeenten en provincies

• maandag 27 juni 2022
  • Categorie: , ,
  •  De Europese Commissie gaat de Nederlandse decentrale overheden ondersteunen bij grote maatschappelijke transformaties.

24 juni 2022

DSIH

De Europese Commissie trekt 4,2 miljoen euro uit voor ondersteuning en innovatie van Nederlandse gemeenten en provincies. Met dit bedrag wordt een netwerk van innovatieve hubs opgezet.

Maatschappelijke opgaven

De Dutch Societal Innovation Hub (DSIH) heeft als doel om steden en regio’s te helpen bij de grote maatschappelijke transformaties met behulp van innovatie, digitalisering en nieuwe technologie. Het gaat daarbij om grote maatschappelijke opgaven waarmee de decentrale overheden zich geconfronteerd zien, zoals de energietransitie, klimaatverandering, sociale gelijkheid, biodiversiteit, duurzame mobiliteit, circulaire economie en digitale inclusiviteit.

Partners

DSIH is een samenwerkingsverband van zeven partnerorganisaties: De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en InterProvinciaal Overleg (IPO), Brightlands Smart Services Campus, Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven, Digicampus, Gemeente Rotterdam en het Urban Development Initiative (UDI).

Kennisuitwisseling

Gezamenlijk gaan zij door training en kennisuitwisseling de innovatieve infrastructuur in gemeenten en provincies versterken. Het voorstel daartoe is door de Europese Commissie geaccepteerd en beloond met een subsidie van 4,2 miljoen euro, die gefinancierd door de Europese Commissie en het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Digitaal

De Nederlandse DSIH maakt deel uit van een Europees netwerk van 136 van deze European Digital Innovation Hubs. De missie van deze hubs is ‘duurzaam, gezond en veilig leven in stad en regio’. Een groot deel van de EDIH’s richt zich op technologie, maar de DSIH richt zich op digitale toepassingen om publieke diensten te verbeteren.

Binnenlands Bestuur