Zorgexperts kritisch over kabinetsplan langetermijnaanpak corona: 'Alleen basisscenario uitgewerkt'

• dinsdag 17 mei 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Het kabinet heeft uit zijn neus zitten vreten. Tijdens een gesprek in de Tweede Kamer tonen zorgexperts zich kritisch over het kabinetsplan om corona ook op lange termijn te kunnen bestrijden.

16-5-2022

Het ministerie van Volksgezondheid zou alleen het 'basisscenario' hebben uitgewerkt en geen rekening hebben gehouden met de doemscenario's.

Bij een nieuwe coronacrisis, waar de overheid inmiddels ruim twee jaar ervaring mee heeft, werkt men alleen het 'basisscenario' uit. Daarbij gaat het ministerie alleen uit van een coronavariant die zich als een 'stevige griep' zou gedragen, meldt De Telegraaf.

Wat doen we als de variant wél ernstiger is dan een stevige griep? Geen idee, dat zien we dan wel! Dit soort achterlijkheid is haast met geen pen te beschrijven.

Bij het minste of geringste raakt de zorg al weer overbelast. Je zou denken dat daar alle aandacht naartoe zou gaan. Kan er meer personeel worden aangetrokken. Moeten er misschien mensen worden opgeleid die specifiek tijdens een coronagolf kunnen worden ingezet? Als dit allemaal niet lukt, kunnen we er dan op z'n minst voor zorgen dat we snel een redelijk beeld hebben van de verspreiding? Nope, allemaal niet aan gedacht of gewoon geen rekening mee gehouden.

Dit kabinet is totaal onvoorbereid en dat kan maar één ding betekenen. Bij een eventuele coronagolf met een nieuwe variant is stap één: paniekvoetbal. De acute zorg wordt dan zoveel mogelijk ontlast, maar tegen de tijd dat men doorheeft dat er überhaupt actie moet worden ondernomen, is het al veel te laat.

Dat is ook de reden dat zorgminister Ernst Kuipers probeert de grond voor de basismaatregelen tegen corona permanent te verankeren in de Wet Publieke Gezondheid. Zo hoeft het kabinet niet eerst langs de Eerste en Tweede Kamer om de tijdelijke coronawet wéér te verlengen. Maar in de praktijk betekent dat wel dat er bij het minste of geringste teken van problemen direct naar zulke maatregelen worden gegrepen.

In de praktijk betekent dit dat, net als tijdens de eerdere coronagolven, er een hele tijd niets gebeurt. Signalen worden op basis van nattevingerwerk geïnterpreteerd, want alles gaat natuurlijk weer met gebrekkige rekenmodelletjes. Als er écht iets moet gebeuren dan is men te laat. En als er misschien niets hoeft te gebeuren grijpt men waarschijnlijk veel te hard in. Dat kan dan weer niet gecontroleerd worden, dus neemt men het zekere voor het onzekere.

Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!

Het kabinet kan het door deze gebrekkige uitwerking dus eigenlijk nooit goed doen, maar wel heel erg doen alsof ze het allemaal juist hebben aangepakt. Zo worden we straks weer in een situatie gerommeld waar men een lockdown afkondigt voor een griepje en maatregelen in stand blijft houden terwijl het al lang niet meer nodig is. Hoe toetst men de effectiviteit en noodzaak van die maatregelen? Met welk doel worden ze ingezet en wanneer is het genoeg? Net als de vorige keer bepaalt men dat lekker helemaal zelf. En waarschijnlijk verdraaien het ministerie van Volksgezondheid, het RIVM en het OMT de feiten weer net zo lang totdat het lijkt alsof het kabinet het eigenlijk nog best wel goed heeft aangepakt.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

DDS