Drie westelijke leugens in de Oekraïne-oorlog

• woensdag 4 mei 2022
  •  In elke oorlog liegen en misleiden beide partijen......

Drie westelijke leugens in de Oekraïne-oorlog

(Door: Wolfgang Hübner – Vertaling: E.J. Bron)

In elke oorlog liegen en misleiden beide partijen over het verloop van de militaire twist. Dat is vanzelfsprekend ook zo in de Oekraïne-oorlog. Pas na het einde van deze oorlog zal enigszins opgehelderd kunnen worden welke onwaarheden Russen en Oekraïners verbreid hebben. Nu al echter is het zaak om drie verbreide leugens in de westelijke oorlogspropaganda met de realiteit te confronteren. Deze realiteit komt voort uit de beoordeling van de meest verschillende ter beschikking staande bronnen evenals uit de conceptie van de oorlogspartijen Rusland en Oekraïne.

De eerste leugen: als Rusland wint, dan zijn in de toekomst ook andere landen in Europa in gevaar

Helemaal afgezien van het feit wat e ronder een Russische overwinning moet worden beschouwd, dient deze leuze alleen maar de militaire en economische mobilisatie tegen Rusland. In het Kremlin zitten echter geen fanatieke wereldveroveraars en ook geen communistische wereldgeluk brengers meer, maar machtspolitici van een reusachtige veelvolkerenstaat, die twee grote problemen heeft: een te zwakke demografie en een te zwakke kapitalistisch georganiseerde economie. De verovering van vreemde landen inclusief de daarmee verbonden duurzame problemen zou Rusland nog veel meer overbelasten dan dat dit zelfs bij de veel rijkere VS het geval zou zijn wanneer deze bijvoorbeeld Mexico in bezit nemen.

Het op dit moment juist in rechts-conservatieve kringen weer bezworen “spook” van het Russische gevaar is het resultaat van een in de Koude Oorlog staan gebleven denkwijze. Met de huidige realiteit heeft dat niets te maken. Poetin zelf is een scherp criticus van het communistische karakter van de verbleekte Sovjet-Unie.

De tweede leugen: Rusland wil de hele huidige Oekraïne inlijven

Wanneer er iemand is die aan deze radicale oplossing bijdraagt, dan is dat het Zelensky-regime in Kiev evenals zijn sponsoren in Washington zelf. Maar de Russen zullen zich volgens alle bekende uitlatingen niet in deze ruïneuze val begeven. Ze zullen heel verstandig genoegen nemen met grote gebiedswinsten in het oosten en in het zuiden aan de Zwarte Zee en er in de toekomstige onderhandelingen voor zorgen dat de resterende Oekraïne weliswaar lid kan worden van de EU, (alleen al om de EU te verzwakken!), echter niet van de NAVO. Wanneer Kiev zich uit puur eigen belang bereid verklaard zou hebben tot neutralisering en het afzien van de herovering van de Krim en de separatistengebieden, dan zouden het land en zijn schandalig verarmde bevolking enorm vee leed en pijnlijke territoriale verliezen bespaard zijn gebleven.

De derde leugen: de Oekraïne kan winnen, Rusland kan verliezen

Eigenlijk volstaat een blik op de huidige frontsituatie om beide mogelijkheden uit te sluiten. Het Russische leger heeft in het oosten en het zuiden al belangrijke terreinwinst geboekt en rukt heel langzaam, maar systematisch tegen de zich dapper en verbeten verdedigende Oekraïense strijdkrachten op. Die zijn duidelijk niet in staat tot een groot tegenoffensief, daaraan zullen ook de westelijke leveringen van zware wapens niets veranderen. Want die zouden wel eens nauwelijks in voldoende mate aan het front terecht kunnen komen. De strijd van het Oekraïense leger in het oosten is uiteindelijk een opoffering, die aan veel soldaten het leven en hun gezondheid kost. Het naburige Rusland heeft het militaire potentieel en de strategische diepte om extra krachten in grote omvang te mobiliseren, de Oekraïne kan dat niet.

De westelijke vreugde over Russische oorlogsverliezen, pechgevallen en punctuele nederlagen kan het voor de Oekraïne en het Westen negatieve verloop van de oorlog niet verdoezelen. Voor de Russische strijdkrachten was en is deze oorlog de sinds vele decennia zwaarste vuurproef. Om deze zonder fouten en zonder verliezen te doorstaan, is in de chaos van de oorlog onmogelijk. Daarbij komt dat de Russen, geheel in tegenstelling tot Amerikaanse oorlogen, niet alles plat bombarderen wat hen in de weg staat, maar rekening houden met de Russischtalige bevolking in de gevechtszones evenals met de Oekraïense strategie van de menselijke schilden in de steden (Marioepol!). Dit optreden wordt overigens met niet minder eigen verliezen van de Russen gekocht.

Bron:
    pi-news.net
    Door: Wolfgang Hübner

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)